Kruispunt van dodelijk ongeval in Antwerpen werd conflictvrij gemaakt, maar stad draaide beslissing terug

25 augustus 2021
© VRT NWS
De verkeerslichtenregeling voor het kruispunt in Antwerpen waar gisteren twee kinderen om het leven kwamen bij een ongeval met een vrachtwagen werd op 15 april van dit jaar nog aangepast om het veiliger te maken. Maar op 8 juli besloot het stadsbestuur om opnieuw de oude regeling in te voeren.

Op het kruispunt van de Lange Leemstraat met de Sint-Vincentiusstraat in Antwerpen kwamen gisteren twee zusjes van 1,5 en 9 jaar oud om het leven. De vrachtwagen greep de zusjes toen die links afsloeg, terwijl de meisjes met een step de straat wilden oversteken. Zowel de vrachtwagen als de kinderen hadden groen licht.

Om het kruispunt veiliger te maken, werd op 15 april van dit jaar beslist om het "conflictvrij" te maken. Dat wil zeggen dat voertuigen en zwakke weggebruikers niet op hetzelfde moment groen licht kunnen krijgen. Maar op 8 juli besliste het stadsbestuur om die beslissing terug te draaien. Er werd opnieuw gekozen voor de oude verkeerslichtenregeling.

Wat zijn conflictvrije kruispunten?

Conflictvrije kruispunten worden geregeld met verkeerslichten, waardoor elke richting apart groen en rood krijgt. Zo kan je nooit een situatie krijgen waarbij vrachtwagens of auto's rechts of links afslaan en dan in conflict komen met fietsers of voetgangers die dan tegelijk groen hebben. "Er is wel een ambitie van de Vlaamse overheid om honderden kruispunten versneld conflictvrij te maken, maar dat is een heel proces", weet onze verkeersexpert Hajo Beeckman. "Dat kan je ook makkelijker doen op grotere kruispunten buiten de stad, waarbij er ruimte is om die fysiek aan te pasen - je moet verkeerslichten bijplaatsen, soms zelfs nieuwe opstelstroken bouwen... Daar zijn een paar maanden voor nodig, soms zelfs een paar jaar."

Beluister het gesprek met Hajo Beeckman in 'De Ochtend' via Radio 1 Select

In een mededeling legt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) uit dat "werd vastgesteld dat het uitrijden van de hulpdiensten van het Sint Vincentius-ziekenhuis maakte dat de oorspronkelijke lichtenregeling de beste optie was." Daarnaast besloot de stad ook om een waarschuwingslicht te installeren.

Politierapport

"De vraag blijft waarom de vrachtwagenbestuurder, die links wilde afslaan, de meisjes niet heeft opgemerkt", zegt Kristof Aerts van het Antwerpse parket. "Dat zal moeten blijken uit zowel het verslag van de deskundigen als het verhoor met de vrachtwagenchauffeur. Dat laatste is nog niet gebeurd omdat de bestuurder in shock is."

Ook schepen Koen Kennis wacht voorlopig het politierapport af. Tot dat rapport er is, zal hij niet meer communiceren over het ongeval of de situatie op het bewuste kruispunt. Dat liet zijn woordvoerder weten aan de redactie van VRT NWS.

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook: