Kunnen onze treinen meer pendelaars aan?

30 oktober 2015
"Als we minder files willen, moeten we mensen op het openbaar vervoer krijgen.", dat stond in een opiniestuk op deredactie.be. Het zou mooi zijn als iedereen de auto aan de kant laat en de bus, tram of trein naar het werk neemt. Maar kan ons openbaar vervoer dat aan?

"Ik denk dat het antwoord gewoon 'nee' is", zegt professor Stef Proost van de faculteit economie KU Leuven, afdeling energie, transport en milieu:

Veel meer mensen in de spits met de trein, tram of bus laten komen... Dat kunnen we niet, daar zitten we tegen de limiet van de capaciteit.

 

Maar de bestaande capaciteit kunnen we wél beter gebruiken. Mensen zouden op meer verspreide uren moeten reizen, niet enkel in de spits. De enige manier is om dat te bewerkstelligen is volgens Proost door de tarieven lager te leggen in de dalperiodes dan in de spitsperiodes

 

'Eerlijkere tarieven' dus voor treinen: duurder in de spits, goedkoper op andere uren. Maar het blijft een evenwichtsoefening: "Neem nu die situatie in Hasselt, waar we de bussen in 1996 gratis hebben gemaakt. We hebben toen massaal meer mensen op de bus gekregen, maar daardoor geen files opgelost!" 

Bovendien moet er ook eens worden gekeken wààr treinen nodig zijn:

Op een aantal plaatsen kan je treinvervoer misschien beter vervangen door busvervoer. Die middelen kan je dan uitbreiden naar de lijnen waar je capaciteitsproblemen hebt.

 

Proost besluit dat er goed moet worden nagedacht over wat net de doelstellingen zijn, en waar men uiteindelijk uit komt.

 

Lees het opiniestuk van deredactie.be

 

Foto © Wikipedia