Kunnen reclameborden straks gedachten lezen?

4 november 2015
Reclame is al een hele tijd geleden dood verklaard. Wij, 21ste eeuwse consumenten (of kiezers) trappen al lang niet meer in die doorzichtige door marketeers bedachte en vormgegeven boodschappen.
 
Het probleem is dat mensen die producten, goederen (of politici) in de markt proberen te zetten dat ook weten. Dus proberen ze consumentenbehoeften op een 21ste eeuwse manier te peilen en te sturen: via neuromarketing.
 
Denk aan technologieën als gezichtscodering, biofeedback en fMRI-scans. En vooruit, denk ook maar aan die akelige scènes uit de film Minority Report, waarin billboards de ogen van pendelaars scannen en hen vervolgens persoonlijk aanspreken.
 
Sciencefiction denkt u? Bij een verkiezingsmeeting in Mexico Stad werden onlangs de gezichtsuitdrukkingen van de bezoekers gescand en geanalyseerd, zonder dat de mensen daar weet van hadden. Daarna toonde het digitale reclamebord campagnebeelden of teksten die 'aansloten' bij hun emotionele gesteldheid.
 
Staat ons dat ook te wachten? Mag dat eigenlijk wel?