Kunstvervalsers

3 juni 2017
Een Mona Lisa. En nog een Mona Lisa. En nog een en nog een.
We kunnen er niet aan doen en het zou niet mogen, maar we moeten bekennen: van alle schurken vinden wij kunstvervalsers de sympathiekste.

Sympathiek is misschien niet meteen het goeie woord. Laat ons zeggen dat we een zekere bewondering voelen voor kunstvervalsers. Want om een nepmeesterwerk te schilderen, moet je een zeer verdienstelijk kunstenaar zijn. Zo een vervalser komt dicht in de buurt van de meester zelf. Toch?

We hebben Katharina Van Cauteren uitgenodigd. Zij beheert de Phoebus Foundation, de kunstverzameling van Fernand Huts. In zijn opdracht koopt ze geregeld zeer waardevolle kunstwerken. Haar grote angst: een vervalsing kopen.

En dat gevaar is reëel. De voorbije maanden zijn bijzonder veel oude meesterwerken ontmaskert als vervalsing. Een Frans Hals, een Cranach, een Parmigianino, een Gentileschi. En ook recentere kunst wordt nagemaakt: Matisse, Willem De Kooning, Giacometti, Rothko, Pollock.

We willen weten hoe ze het doen, die vervalsers. De Han Van Meegerens van deze tijd, wie zijn ze? Waarom maken ze geen schilderijen onder eigen naam, want ze kunnen het? En welke truken gebruiken ze? En hoe is het mogelijk dat experten erin trappen?

Vervolgens gaan we naar huis, en borstelen we met de tips van Katharina zelf een klein Rubensje bij elkaar.

 

 

Katharina Van Cauteren Interne Keuken 03 06 2017