"Laat ons de NMBS deels privatiseren"
di 31 mei - 9:46
Minister De Croo vergelijkt de moeilijkheden bij het spoor met twee andere overheidsbedrijven Bpost en Proximus. Daar stond de klant ook niet altijd op de eerste plaats. Maar het inbrengen van een private partner (Deense Post bij Bpost en TDC, Ameritech en SingTel) bracht een nieuwe wind in de bedrijven. En volgens De Croo kan het spoor dat ook gebruiken, iemand met expertise in klantgerichtheid bv. of een expert in digitale technologie of automatisering. We zijn in een soort van loopgravenoorlog terechtgekomen en de NMBS de kans moet krijgen om een nieuwe start te hebben, net zoals de duizenden werknemers met al hun talenten.
Het is niet de bedoeling om de NMBS uit handen te geven.
Zeker in een eerste fase moet de overheid de baas blijven in het bedrijf. Maar als je externe expertise aan boord brengt, dan kom je in een andere wereld terecht en zullen de sociale relaties verbeteren. Het aantal stakingen bij Bpost en Proximus de voorbije jaren, kan je op één hand tellen, zegt De Croo.
Voorlopig heeft De Croo geen mogelijke partners in gedachten. Maar Bpost en Proximus hebben wel degelijk bewezen dat het kan. Duidelijk is ook dat het reizigersvervoer moet worden opengesteld voor participatie. En er zijn nog mogelijkheden. In Nederland bv worden bepaalde spoorlijnen opengesteld voor de concurrentie. Dit geeft een nieuwe dynamiek, waar de reiziger als een klant wordt aanzien en niet als een gijzelaar.
De Croo geeft toe dat niet alle initiatieven in het buitenland een succesverhaal zijn, maar de NMBS is dat ook niet.
De NMBS bevindt zich op een belangrijk moment. Het nieuwe strategisch plan is goedgekeurd. Daarin staat de reiziger centraal. Er komt ook een nieuwe CEO. Wie de nieuwe CEO moet worden, dat is een beslissing van de Raad van Bestuur. En een minderheidsparticipatie van een extern bedrijf kan een heel andere situatie creëren.