Le Canard boert goed, met dank aan Sarkozy

9 maart 2011

Als er één Frans medium baat heeft bij een herverkiezing van president Sarkozy dan moet het Le Canard Enchaîné zijn. De oplage van het 'Journal satirique paraissant le mercredi' is sinds zijn aantreden in 2007 gestegen met 32 procent. In 2004 verkocht het blad gemiddeld 400.000 exemplaren, nu zijn dat er 700.000. En dat zonder reclame. Dat is opmerkelijk in een tijd waarin de gedrukte media - euh - onder druk staan. 

Het blad koppelt satire, cartoons en strips aan gedegen informatie, recensies en onderzoeks- en onthullingsjournalistiek. En dat in een schaamteloos tendensieuze stijl. De impact van de acht pagina's per week is bepaald indrukwekkend. Vorig jaar stapten twee staatssecretarissen en twee ministers op na onthullingen in Le Canard.

Zo nam de staatssecretaris voor Parijs Christian Blanc ontslag nadat bekend raakte dat hij van zijn budget in tien maanden tijd voor 12.000 € sigaren had gekocht.

Het laatste wapenfeit betreft het ontslag van buitenlandminister Michèle Alliot-Marie ("MAM"), na de onthulling dat ze in december tijdens een vakantie in Tunesië gevlogen had met een privévliegtuig van een Tunesische zakenman die nauwe banden had met het toenmalige regime.

Lees en beluister ook