Hautekiet
4 redenen waarom we graag moeilijke woorden gebruiken
di 3 nov. - 9:41
Bedrijven mogen dan wel mee zijn met de nieuwste trends; en innoveren en restylen dat het een lieve lust is: qua taalgebruik kan het vaak een flink stuk beter.
Zeker wat de schrijftaal betreft, want folders, websites, e-mails: ze staan allemaal vol met (overbodige) moeilijke woorden.
Copywriter Michiel Denys heeft 4 verklaringen. Hij schreef ze neer op newance.be
1. We willen ons een slim imago aanmeten
“Mensen die een intelligente indruk willen maken, goochelen met vakjargon en moeilijke termen om hun intellectueel kapitaal te onderstrepen”, schrijft Michiel. Dat is een zeer menselijk iets.
Maar: vaak heeft dit het omgekeerd effect. Zo onderstreept de Amerikaanse psycholoog Daniel Oppenheimer dat eenvoud net slimmer maakt. We associëren toegankelijkheid met intelligentie.
2. We willen betrouwbaar zijn
Om betrouwbaar over te komen, kiezen we vaak voor de taal van gezaghebbende instanties.
Niet doen! Mensen wantrouwen net bureaucratie. Ze associëren moeilijke woorden met ambtenarees. En ambtenarees wordt dan weer met een administratief overheidskluwen geassocieerd.
3. We willen op veilig spelen. Safety First
Met standaarduitdrukkingen spelen we op veilig. Denk bijvoorbeeld aan dure woorden zoals: ‘de hoogste kwaliteit met de klantvriendelijkste service aan de scherpste prijs’.
Wees zo concreet mogelijk. Zeg niet ‘dat je zo spoedig mogelijk terugbelt’, maar binnen 24 uur. Laat mogelijke klanten niet in het ongewisse.
4. We zijn bang voor ongemakkelijke stiltes
Een lange tekst is altijd goed? Natuurlijk niet! Weg met de angst voor de witruimte. Less is more.
Vul je teksten niet met overbodige woorden. Dus schrijf niet: Wij willen graag samen met u overlopen of er een opleiding samengesteld kan worden die is aangepast aan de specifieke noden en de interesses van uw groep’. Maar wel: ‘samen zoeken we een geschikte opleiding’.
Heerlijk Helder taalgebruik? Meer do's and don'ts vind je hier.
Foto via Flickr.com (Kennisland)
Bron: newance.be