De Ochtend
Acid en tientallen andere influencers op vingers getikt omdat ze bedrijfsgegevens niet vermelden: "Ik ga dit niet doen"
ma 8 aug. - 6:48
Bijna 450.000 mensen volgen op YouTube het wel en wee van Nathan Vandergunst. Daarmee is Acid, zoals hij online bekendstaat, één van de bekendste vloggers van Vlaanderen. In het verleden werd de West-Vlaming al eens op de vingers getikt wegens onwettige verkooppraktijken.
Deze week kreeg hij opnieuw een onaangename waarschuwing in de bus, dit keer van de Economische Inspectie. Daarin wijst een ambtenaar de vlogger erop dat hij op zijn Instagram-, YouTube- en Twitterprofielen zijn adres en ondernemingsnummer niet vermeldt en dat dit tegen de wet indruist.
Maar Acid schrijft dat hij deze gegevens niet zal delen:
Als Vandergunst niet ingaat op dit verzoek, riskeert hij een geldboete van 208 tot 80.000 euro, of tot 4 procent van zijn totale jaaromzet als dit een hoger bedrag is. “Maar dat is uiteraard de allerlaatste stap”, klinkt het bij de FOD Economie.
Wat is hier aan de hand?
Waar komen deze waarschuwingen plots vandaan? Als gevolg van Europese richtlijnen, moeten influencers sinds een aantal maanden concrete richtlijnen volgen als ze op regelmatige basis reclame maken voor bedrijven. Zo moeten ze een ondernemingsnummer hebben en ze moeten dat samen met hun ondernemingadres delen op al hun profielpagina’s op sociale media.
Net als bij bedrijven - die daartoe ook verplicht zijn - wordt dat ook gecontroleerd door de FOD Economie. De FOD controleert dit de afgelopen maanden ook actief bij influencers als er bij de administratie een melding binnenkomt over een bepaalde influencer. Zodoende heeft de FOD de afgelopen tijd een 50-tal influencers onderzocht.
Zelfde regels als voor ondernemingen
Nu Acid deze problematiek op Twitter heeft aangekaart, zijn er de afgelopen uren veel verontwaardigde reacties gekomen, onder andere van online ondernemer Thijs Bastiaens, die al langer bezig is met deze problematiek.
Voorheen streamde Bastiaens games op internet, onder de naam jNoxx. Hij was daarmee één van de eersten die dat deed in ons land. Als gamer liep hij tegen hetzelfde probleem aan als Acid. Toen hij hierover contact nam met de overheid, kreeg hij het volgende antwoord:
“Ze verwijzen naar wetteksten, maar die zijn heel flou”, zegt Bastiaens tegen VRT NWS over zijn ervaring met de overheid. “Eigenlijk zeggen ze tegen influencers: start met een onderneming en deal with it.”
Dat laatste bevestigen ze ook bij de FOD Economie, als wij vragen wat de wetgeving terzake voorschrijft. “Elke onderneming moet haar ondernemingsnummer, adres en e-mailadres op haar website of sociale media zetten. Gezien een influencer een onderneming is (want zij verdienen geld, dus moeten ze een ondernemingsnummer hebben), is dat ook voor hen van toepassing.”
Privacy
Dit roept bij influencers meteen verschillende problemen op. Ten eerste is het op sociale media vaak al puzzelen om in de beperkte ruimte al die gegevens op je profielpagina te krijgen. Maar je moet het de FOD Economie nageven: ze tonen zelf dat dit wel kan, door op hun sociale media overal netjes hun eigen ondernemingsnummer, adres en mailadres te vermelden.
Resten nog twee grote praktische problemen voor influencers. Ten eerste moet je dus een bedrijf oprichten. En daarnaast is er nog het probleem van privacy. Voor grote ondernemingen zoals AB InBev is het niet moeilijk om hun adres te vermelden, want daar wordt de privacy van hun medewerkers niet mee geschonden.
Maar wat als je een 18-jarige bent die schrik heeft voor stalkers, een omstreden vlogger of een cartoonist, die beroepsmatig voortdurend tegen schenen schopt? Dan heb je toch liever niet dat wildvreemden je thuisadres zomaar op je profiel vinden?
Daarom geeft cartoonist Lectrr vlogger Acid alvast gelijk in zijn standpunt om zijn adresgegevens niet te delen:
Als je als influencer je adresgegevens niet wil vrijgegeven, zou je kunnen overwegen om een postbus te huren. Maar ook dat volstaat niet voor de overheid, zo blijkt na navraag van verschillende influencers bij de FOD Economie: het adres van de onderneming moet het adres zijn waar de activiteiten effectief worden uitgeoefend.
IT-ondernemer Thijs Bastiaens vindt dit allemaal niet-werkbare regels en hoopt dat de overheid inbindt. Hij wijst erop dat er in Nederland, dat ook gebonden is aan de Europese regels, in overleg met influencers een veel betere oplossing uit de bus is gekomen.
Bij onze noorderburen is besloten dat het bieden van een contactmogelijkheid voldoende is. Concreet volstaat in Nederland de vermelding van een mailadres. Of dit ook bij ons een optie is? Dat is een politieke beslissing, klinkt het bij de FOD Economie.
Bron: vrtnws.be en De ochtend