Betutteling of afspiegeling van werkelijkheid? Seniorenvereniging OKRA betreurt reclamespot Delhaize met "onwetende" opa
Gisteren 10:00
Een reclamespotje van Delhaize lokt gemengde reacties uit. De inhoud van de spot: een winkelende opa met zijn kleindochters. Zij weten wat halloumi, zoete aardappelen en kikkererwten zijn, de opa niet. Daarop volgt de slogan: "Eten verandert, eten verwondert."
De ene vindt het grappig en realistisch. De ander betuttelend, karikaturaal en stereotyperend. De christelijke seniorenvereniging OKRA – de grootste ouderenvereniging van Vlaanderen - zit alvast in het kamp van die laatste groep.
Bekijk de spot en oordeel zelf:
"Ik denk niet dat de makers willen kwetsen, maar de betutteling zit er wel in", zegt Sonja Vertriest, directeur van OKRA, in De Wereld Vandaag. "Door ouderen op die manier in beeld te brengen, houden we die stereotypering in stand. Daar willen we van af."
"Waarom zetten we de ouderen niet eens op een positieve manier in de kijker?", vraagt Vertriest zich af. "Aan de reclamesector: doe je best om ook eens hun expertise, ervaring en kracht te benadrukken. En dat mag best op een humoristische manier."
Professor Marketingcommunicatie Tim Smits (KU Leuven) is het niet eens met de kritiek van OKRA. "Ik begrijp dat OKRA hierin een belangrijke signaalfunctie heeft, maar ik ben het niet eens met de kritiek. Als ik naar de reclamespot kijk, zie ik gewoon 3 kleinkinderen die het met hun opa over voeding hebben."
Volgens Smits is het nu eenmaal eigen aan reclamespots om bepaalde stereotypen uit te vergroten. "Vooral bij de grote merken die een brede bevolking moeten aanspreken, gebeurt dat wel eens. De scherpe kantjes worden afgevlakt, en daardoor ontstaan vaker clichés."
Niet ver van werkelijkheid
Dat is in de reclamespot van Delhaize niet anders, klinkt het. "De drang naar een duurzamer dieet - zoals voorgesteld in de spot - komt ook overwegend van de jongere generaties. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar gemiddeld genomen is het de jongere generatie die zulke dingen moet uitleggen aan de oudere generatie. In die zin zit de reclame niet ver van de werkelijkheid."
"Om het eten effectief te bereiden is het dan weer andersom", lacht Smits. "Dat moeten de oudere generaties meestal uitleggen aan de jongere."
Bron: vrtnws.be en De Wereld Vandaag