Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

album van de week

classic album van de week

Radio 1 Sessies

kies24

Betutteling of afspiegeling van werkelijkheid? Seniorenvereniging OKRA betreurt reclamespot Delhaize met "onwetende" opa

Gisteren 10:00

Een reclamespot van Delhaize waarin een opa in een supermarkt hulp van zijn kleinkinderen nodig heeft om de laatste voedingstrends te snappen, valt in slechte aarde bij seniorenvereniging OKRA. Volgens de vereniging is die voorstelling "stereotyperend" en "betuttelend". Reclame-expert Tim Smits (KU Leuven) is het daar niet mee eens.
Foto: youtubekanaal Delhaize
© Foto: youtubekanaal Delhaize

Een reclamespotje van Delhaize lokt gemengde reacties uit. De inhoud van de spot: een winkelende opa met zijn kleindochters. Zij weten wat halloumi, zoete aardappelen en kikkererwten zijn, de opa niet. Daarop volgt de slogan: "Eten verandert, eten verwondert."

De ene vindt het grappig en realistisch. De ander betuttelend, karikaturaal en stereotyperend. De christelijke seniorenvereniging OKRA – de grootste ouderenvereniging van Vlaanderen - zit alvast in het kamp van die laatste groep.

Bekijk de spot en oordeel zelf:

"Ik denk niet dat de makers willen kwetsen, maar de betutteling zit er wel in", zegt Sonja Vertriest, directeur van OKRA, in De Wereld Vandaag. "Door ouderen op die manier in beeld te brengen, houden we die stereotypering in stand. Daar willen we van af."

"Waarom zetten we de ouderen niet eens op een positieve manier in de kijker?", vraagt Vertriest zich af. "Aan de reclamesector: doe je best om ook eens hun expertise, ervaring en kracht te benadrukken. En dat mag best op een humoristische manier."

Ik zie gewoon kleinkinderen die het met hun opa over voeding hebben

— Tim Smits (KU Leuven), professor Marketingcommunicatie

Professor Marketingcommunicatie Tim Smits (KU Leuven) is het niet eens met de kritiek van OKRA. "Ik begrijp dat OKRA hierin een belangrijke signaalfunctie heeft, maar ik ben het niet eens met de kritiek. Als ik naar de reclamespot kijk, zie ik gewoon 3 kleinkinderen die het met hun opa over voeding hebben."

Volgens Smits is het nu eenmaal eigen aan reclamespots om bepaalde stereotypen uit te vergroten. "Vooral bij de grote merken die een brede bevolking moeten aanspreken, gebeurt dat wel eens. De scherpe kantjes worden afgevlakt, en daardoor ontstaan vaker clichés."

Niet ver van werkelijkheid

Dat is in de reclamespot van Delhaize niet anders, klinkt het. "De drang naar een duurzamer dieet - zoals voorgesteld in de spot - komt ook overwegend van de jongere generaties. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar gemiddeld genomen is het de jongere generatie die zulke dingen moet uitleggen aan de oudere generatie. In die zin zit de reclame niet ver van de werkelijkheid."

"Om het eten effectief te bereiden is het dan weer andersom", lacht Smits. "Dat moeten de oudere generaties meestal uitleggen aan de jongere."

Bron: vrtnws.be en De Wereld Vandaag

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet