Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

#weetikveel

Blauw voedsel lusten we niet

do 13 jul. - 1:03

Of het nu om kleren, meubelen of een tandenborstel gaat, mensen laten blijkbaar hun aankoop vaak bepalen door de kleur van het product. Ook onze zintuiglijke waarneming koppelen we vaak aan kleuren. Groene cola zullen we nooit lekker vinden en rood bijgekleurde producten vinden we automatisch zoeter, zegt Hilde Francq, auteur van het boek ‘Kleur verkoopt’.
Kleuren bepalen in sterke mate of we iets lusten of iets kopen

Door jarenlange associatie hebben we een bepaald verwachtingspatroon opgebouwd: rood smaakt zoet, oranje smaakt naar sinaasappel en groen is zuur of fris. Zeker in de voedingsmarketing wordt daar sterk op ingespeeld, zegt Francq. Eierdooiers worden oranjer gemaakt (o.m. via kippenvoeding), omdat mensen vinden dat die er dan gezonder uitzien.

Ook in logo’s en vormgeving speelt kleur een belangrijke rol. Van grote merken kennen we spontaan de kleur: Coca-cola is rood, Ikea blauw-geel en van pakjesleverancier UPS weten we dat die in bruine bestelwagens rondrijden. De kleur van logo’s zelf houdt ook in sterke mate rekening met de gewenste uitstraling: zo zijn de meeste logo’s van ‘serieuze organisaties’ donkerblauw (met rood)’.

Volgens trendwatchers gaan we de komende vijf jaren gaan we voor vitale kleuren als geel, oranje en rood. Dat als reactie op ‘donkere’ tendensen in de samenleving : terreur, Brexit, Trump,… Opvallend is ook nog dat roze stilaan weer mag (in interieur en kleding) na een lange ‘taboe-periode’.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet