Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

album van de week

classic album van de week

Radio 1 Sessies

kies24

Afbeelding van het programma: De Ochtend

De Ochtend

CD&V laat overleden boegbeeld Jean-Luc Dehaene herleven in AI-campagnefilmpje, maar oogst kritiek

wo 6 dec. - 11:00

CD&V heeft een opmerkelijk campagnefilmpje gelanceerd waarin overleden boegbeeld Jean-Luc Dehaene "herleeft" dankzij AI-technologie. Het filmpje past in de "respect"-campagne van de partij, maar krijgt op sociale media heel wat kritiek.
Jean-Luc Dehaene

"The beast is back", zo begint het filmpje. Met artificiële intelligentie op basis van oud beeldmateriaal en oude geluidsfragmenten kwam voormalig premier en partijboegbeeld Jean-Luc Dehaene opnieuw tot leven.

"Ons land staat in 2024 voor serieuze uitdagingen, maar dat was in mijn tijd ook. De euro en de staatshervorming, dat was geen kattepis, maar dat hebben we toen ook opgelost", zegt de digitale Dehaene. Zijn boodschap is dat respect voor de kiezer vroeger gewerkt heeft en dat nu ook kan doen. "Zeg dat de ervaren gids het gezegd heeft", besluit hij. 

"Het filmpje past in de precampagne die CD&V momenteel voert over meer respect voor de mensen", zo staat te lezen in een persbericht. "De partij knoopt op deze wijze op een speelse manier aan met de historische trackrecord van CD&V: doorheen de afgelopen decennia was CD&V steeds de motor van welvaart in dit land en dat ging vaak gepaard met belangrijke hervormingen op diverse vlakken."

Toestemming van familie

De partij benadrukt dat het filmpje tot stand is gekomen met uitdrukkelijke toestemming van de familie van Dehaene. Maar toch komt er op sociale media heel wat kritiek op het feit dat de beeltenis van een overleden persoon gebruikt wordt in een campagne. "Niet meteen een voorbeeld van respect", klinkt het.

"We mochten het filmpje op voorhand bekijken om er zeker van te zijn dat de boodschap die hij vertelt, klopt", vertelt zijn zoon Tom Dehaene, die ook lid is van CD&V. “Hij benadrukt in het filmpje dat er respect moet zijn voor de kiezer en dat is een boodschap waar hij zelf ook altijd achterstond."Tom Dehaene snapt wel dat er kritiek komt op de video. “Eén filmpje gaat de campagne niet maken, maar ik ben blij dat we door middel van artificiële intelligentie toch kracht kunnen bijzetten.”

Politicoloog Carl Devos schrijft op X dat hij hoopt dat dit niet het niveau wordt van de komende campagne. "De marketingwijsheid ‘There’s no such thing as bad publicity’ (er bestaat geen slechte reclame, red.) hebben ze bij CD&V toch net iets te letterlijk genomen", zegt zijn collega Dave Sinardet.

Deepfake-filmpjes

Ook het gebruik van zogenoemde deepfake-filmpjes op zich valt niet bij iedereen in goede aarde. In dergelijke filmpjes doen mensen via AI-technologie uitspraken en handelingen die in realiteit nooit hebben plaatsgevonden. Dat kan tot misbruik leiden.

De technologie zet de laatste jaren grote stappen vooruit, al valt hier aan de stem en de beelden wel te merken dat het niet levensecht is, maar met de computer gemaakt. In de video is aangegeven in de tekst en op de beelden dat het om AI gaat. 

Volgens privacy-activist Matthias Dobbelaere-Welvaert vormen deepfakes een van de grootste gevaren voor de komende jaren. "Dit is het beste argument om te pleiten voor privacy van overledenen. Niémand - inclusief een bekende politicus - wil na zijn dood dienen als goedkope politieke propaganda", schrijft hij bij het filmpje.

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet