China overspoelt het Westen met goedkope elektrische auto's: "We moeten ze niet verbannen, maar de productie hierheen halen"
do 5 sep. - 5:43
Het verhaal van Audi Vorst lijkt geschreven en ook in Duitsland - hét autoland bij uitstek - dreigt voor het eerst in 90 jaar een autofabriek te moeten sluiten. Het gaat duidelijk niet goed met de Europese automarkt. En dat terwijl de Chinese auto-industrie maar blijft groeien. Vandaag is 1 op de 5 auto's van Chinese makelij. In 2030 zou dat al 1 op de 3 zijn. Vooral op vlak van elektrische auto's gaat het snoeihard.
"Ik denk dat we in Europa - en zeker de Duitsers - zeer arrogant zijn geweest over ons eigen vermogen om snel te schakelen en de Chinezen in te halen", zegt William Todts, directeur van denktank Transport & Environment. "De Chinezen blijken op gebied van technologie heel sterk te zijn. De Duitsers moeten nu een tandje bijsteken."
Concurrentie kan zeker geen kwaad, en is vaak goed voor de consument, maar in dit geval spreekt het Westen over oneerlijke concurrentie. "De prijzen van elektrische Chinese wagens worden kunstmatig laag gehouden door staatssubsidies", zegt Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen. Daarom heeft de EU - in navolging van de VS - de importtaksen op elektrische wagens uit China verhoogd.
Andere aanpak
Todts pleit voor een andere aanpak: haal de productie van die Chinese wagens naar Europa. "Volkswagen en andere Duitse autobouwers zijn 30 à 40 jaar geleden naar China getrokken en China heeft al die bedrijven toen zeer zware voorwaarden opgelegd."
"Een van de voorwaarden was: je moet in China een fabriek bouwen, én je moet een 'joint venture' aangaan met Chinese bedrijven. Is het zo onredelijk dat wij nu - 30 jaar later - de Chinese bedrijven vragen om hier te produceren en samen te werken met Europese spelers?"
Professor internationale politiek Jonathan Holsag is het daarmee volkomen eens. "Wat we nu moeten duidelijk maken aan de Chinezen is dat we ze niet per se uit de Europese markt willen verbannen, maar dat we hetzelfde nastreven als wat zij eigenlijk bijna 30 jaar lang hebben gedaan", zegt hij in Terzake. "Als ze deel willen uitmaken van onze markt willen we ook dat ze de productie deels hier komen opbouwen."
En dan heeft Holslag het niet alleen over assemblagefabrieken, maar ook over de aspecten waar China al verder in staat dan het Westen. Bijvoorbeeld de productie van elektronica en autobatterijen. "Want op dat vlak heeft Europa echt de kaas van het brood laten eten, niet alleen door China, maar ook - en vooral - door Amerika."
Hij benadrukt ook dat de Chinezen niet alleen dankzij subsidies goedkopere wagens kunnen produceren, maar dat ook de productiekost en arbeidskost daar een stuk lager ligt dan bij ons.
Paul De Grauwe, professor aan de London School of Economics, zit op dezelfde lijn. "Als de Chinezen beter zijn in het maken van elektrische auto's, goedkoper zijn dan wij en je bent inderdaad begaan met de (klimaat)transitie, dan zeg ik: laat de Chinezen komen", aldus De Grauwe in De Afspraak.
We hebben dat in het verleden voortdurend gedaan, zegt hij ook nog. Met Korea of Japan bijvoorbeeld. "De Japanners gingen hier destijds heel de automarkt overnemen. We hebben dat toen beschermd in Europa, zoals we dat nu ook doen. En wat hebben de Japanners gedaan? Hier ter plaatse in Europa fabrieken gebouwd en op die manier ook die bescherming omzeild. En dat zullen de Chinezen ook doen. Laat ze dat doen."
Zullen de Chinezen dan ook niet een deel van onze markt overnemen en inpalmen, vraagt Jan Leyers zich af. "Dat is zeker zo. En de Duitsers zullen de zwaarste klappen krijgen", antwoordt De Grauwe. Maar een alternatief ziet hij niet meteen. "De markt proberen staande te houden en met subsidies die bedrijven openhouden, dat lijkt mij geen goeie strategie. Dat zal enkel leiden tot nog grotere budgettaire problemen."
Bron: vrtnws.be en De Ochtend