Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

De doden in Essex zijn verrassend: "De meeste dossiers van Chinese smokkelslachtoffers dateren van 20 jaar geleden"

vr 25 okt. - 6:13

De 39 doden die werden teruggevonden in een koelwagen in het Britse Essex blijven vragen oproepen. Dat de slachtoffers van Chinese afkomst zijn bijvoorbeeld, is eerder verrassend te noemen. Dat zegt Stef Janssens, expert mensenhandel en -smokkel in De Ochtend.
De doden in Essex zijn verrassend: "De meeste dossiers van Chinese smokkelslachtoffers dateren van 20 jaar geleden"

"Ik was eerder verrast toen ik hoorde dat het om Chinese slachtoffers gaat in Essex. De meeste dossiers die wij hebben van Chinese smokkelslachtoffers dateren van 20 jaar geleden", vertelt Janssens. "Zo'n 20 jaar geleden was er het grote Dover-incident (daarbij werden in juni 2000, 58 dode Chinezen gevonden in een koelwagen, nvdr), maar de voorbije jaren zagen we vooral Syriërs en dergelijke in smokkeldossiers."

Chinese dominantie

"In de beginjaren 2000 domineerde Chinezen de hele smokkelmarkt. Zij waren internationaal georganiseerd en gingen zeer professioneel te werk. Tot in 2005, dan zagen we samenwerkingen met Albanese smokkelnetwerken. Sindsdien hebben we gezien dat de Albanezen de handel overnemen en dat er ook verschillende smokkelnetwerken zijn ontstaan", zo legt Janssens uit.

Het is niet zo dat de Chinese smokkelnetwerken ondergedoken zijn, maar wel onder de radar actief bleven: "In 2010 vinden we indicaties dat de Chinese smokkelnetwerken nog steeds, maar wel onder de radar, actief zijn. Zo vinden we bijvoorbeeld Chinese slachtoffers terug in restaurants. Die slachtoffers legden verklaringen af dat ze gesmokkeld werden, maar nu in restaurants moesten werken om hun smokkelschulden af te betalen."

Transportfase

Over de slachtoffers in Essex is Janssens voorzichtig: "De doden in Essex werden teruggevonden in een koelwagen, dat wil zeggen dat de smokkel nog volop in transportfase zat. Wat nadien de bedoeling was met die mensen, daar kunnen we ons niet over uitspreken."

"Het is niet altijd het geval dat er nog mensenhandel plaatsvindt na de mensensmokkel, maar het is zeker mogelijk en die handel kan soms jaren duren. Dan worden slachtoffers van het ene naar het andere restaurant verplaatst. Als je dan luistert naar de verhalen van die slachtoffers, hoor je dat daar een heel netwerk van smokkelaars en handelaars achter zit."

we moeten nog voorzichtig zijn, maar hier spreken we over mensen die teruggevonden worden in een koelwagen; dit is nog volop transportfase, wat nadien de bedoeling was, daarover kunnen we ons nog niet uitspreken;

Zeebrugge hotspot?

Is Zeebrugge een hotspot voor mensensmokkel? "Ik zou daar voorzichtig op antwoorden", stelt Janssens. "Ik stel vooral vast dat er veel verschillende smokkelroutes naar het Verenigd Koninkrijk zijn. Recent werd een zeer groot smokkelnetwerk ontdekt en daar werd er via de Hoek van Holland, Schotland, België én Frankrijk tegelijkertijd gesmokkeld. Dat zijn dan kleinere havens die gebruikt worden, want de smokkelaars gaan altijd zoeken naar de zwakste schakels om zo met het kleinste risico hun transport te organiseren."

Beluister het volledige interview:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet