De Ochtend
"De kwaliteit van de lucht in kleine gemeenten is ook slecht"
za 13 jan. - 10:09
Het nieuwe luchtkwaliteitsmodel is ontwikkeld door de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) en geeft de luchtverontreiniging weer op gedetailleerde kaarten. "In Vlaanderen hebben we 60 meetposten die continu de luchtkwaliteit meten", verklaart Frans Fierens, wetenschappelijk medewerker van de VMM, in De Ochtend.
Vooral in straten met hoge bebouwing en druk verkeer is de luchtkwaliteit slecht
"Het luchtkwaliteitsmodel berekent aan de hand van onder meer de informatie van de meetposten hoe de luchtkwaliteit elders in Vlaanderen is. Zo weten we nu dat het probleem van luchtverontreining zich niet beperkt tot onze steden. Ook in onze gemeenten is de kwaliteit van de lucht slecht".
Het nieuwe model is zo verfijnd dat het de luchtkwaliteit zelfs weergeeft tot op straatniveau. "Vooral in straten met hoge bebouwing en druk verkeer is de kwaliteit slecht", zegt Fierens. "Daar zien we een zogenaamd street canyon effect: de slechte lucht wordt er onvoldoende verdund en blijft er hangen."
Stikstofdioxide
Stikstofdioxide (NO2) is het grootste probleem. "In sommige straten is de concentratie hoger dan Europa toelaat. Grote boosdoeners zijn dieselwagens, waarvan er in België nog altijd te veel rondrijden."
Grote boosdoeners zijn dieselwagens
Toch benadrukt Fierens dat de lucht in het verleden slechter was. "Als je de kwaliteit van onze lucht vergelijkt met die van tientallen jaren geleden, dan merk je dat die flink verbeterd is. De inspanningen die onze overheden hebben gedaan, hebben dus zeker vruchten afgeworpen. Het kan alleen nog beter".
Herbeluister het fragment hier.
Bron: vrtnws.be