Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

De populariteit van tweedehandskledij blijft toenemen, vooral jongeren zijn fan

za 21 mei - 4:27

Tweehandskledij is razend populair. Vooral jongeren vinden hun gading in het gigantische aanbod. Wordt fast fashion zo eindelijk teruggedrongen? Wat betekent de groei van de tweedehandsmarkt voor de klassieke spelers? En is vintage shoppen écht duurzaam? “De markt van tweedehands groeit driemaal sneller dan de totale mode-industrie” vertelt Annick Schramme, docent Fashionmanagement aan de Universiteit van Antwerpen.
De populariteit van tweedehandskledij blijft toenemen, vooral jongeren zijn fan

Het zijn indrukkende cijfers, beaamt Annick Schramme. “Tegen 2030 wordt verwacht dat de tweedehandsmarkt fast fashion voorbijsteekt. Tweedehands zou zelfs dubbel zo groot worden.”

Bye bye, fast fashion?

Dat betekent niet dat fast fashion zal dalen in aandeel, maar eerder stabiliseert. Voornamelijk retail zou aan populariteit inboeten. Maar de grote spelers volgen de evolutie op de voet: “Binnen het eigen label voorzien sommigen een hoek om kledij terug te brengen.”

Retro is hip 

Wat doet jongeren toch zo gretig grijpen naar tweedehands? “Een combinatie van factoren. Maatschappelijk is er het verlangen naar het verleden. Ook in andere sectoren is er een hang naar retro. Duurzaamheid is uiteraard ook een belangrijke reden.” Maar er zijn andere motieven: “Generatie Z verkoopt ook tweedehandskledij. Ze worden ondernemers van hun eigen kleerkast.

Jongeren worden ondernemers van hun eigen kleerkast 

Ik ken meer jonge mensen die verkopen dan kopen.” Daarnaast stuwt de zoektocht naar persoonlijkheid de populariteit van tweedehands naar ongekende hoogtes: “Men wil iets persoonlijk. Jonge mensen zijn immers op zoek naar eigen identiteit.”

Zeg niet te snel 'vintage'

Wist je trouwens dat de term ‘vintage’ slaat op kledij die minstens 25 jaar oud is? “Eigenlijk is dat een soort kwaliteitslabel.” Jongere items dus worden vaak onterecht bestempeld als ‘vintage’.

Maar bij het succesverhaal van tweedehands valt een belangrijke kanttekening te plaatsen. Het enthousiaste online kopen en verkopen, heeft ook een ecologische impact: “Het transport is zeker niet duurzaam.” Maar Schramme nuanceert: “Het aanpakken van de overschotten, de kledij een tweede leven geven zijn zeker wél stappen in de goede richting.”

Lees ook 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet