De Ochtend
Drie op de vier kinderen zitten niet correct vastgeklikt in de auto
di 20 feb. - 5:56
Vias ging bij meer dan 1.000 kinderen kleiner dan 1,35 meter) in België na of en hoe ze vastgemaakt werden in de auto. De resultaten waren niet bepaald goed:
- Slechts 23 procent, iets minder dan een vierde dus, zat volledig correct vastgeklik, dat wil zeggen: in het juiste zitje (aangepast aan hun lengte en gewicht) en met de gordel op de juiste manier aan
- 50 procent van de kinderen zat wel in het juiste zitje, maar werd niet correct vastgemaakt.
- 14 procent zit in een zitje dat niet aangepast is aan lengte of gewicht, de helft is bovendien niet correct vastgemaakt
- 13 procent, of een op de acht, droeg helemaal geen gordel
Vlaanderen scoort in het onderzoek slechter dan Wallonië en Brussel. In Vlaanderen bleek slechts 21 procent helemaal juist vastgeklikt (Brussel 26 procent en Wallonië 24 procent). 17 procent van de Vlaamse kinderen - een op de zes - zat zonder gordel in de auto.
We dénken dat kind juist vastgeklikt zit, maar...
Opvallend is dat de bestuurders vaak niet beseffen dat de kinderen op de verkeerde manier vervoerd worden. 77 procent van alle ondervraagden was van mening dat het kind in het juiste zitje zat en correct vastgesnoerd was.
Bij korte trajecten (minder dan 10 kilometer), bij zitjes in de rijrichting en het verhogingskussen met rugsteun en bij zitjes in het midden van de achterbank is de kans op fouten groter.
Verkeerd gebruik komt veel meer voor als het kind vervoerd door andere personen dan de ouders of de grootouders. En als de bestuurder zelf het goede voorbeeld geeft en zijn gordel draagt, is de kans om verkeerd vastgeklikt te zijn, kleiner.
55 tot 70 procent minder kans op dodelijke verwondingen
Een verdraaide gordel heeft bij een ongeval minder zware gevolgen dan helemaal geen gordel. Maar Vias stelde toch vast dat door het verkeerde gebruik de effectiviteit van het veiligheidssysteem zodanig verminderd was dat een botsing bij een derde van de kinderen zou leiden tot "ernstige tot dodelijke verwondingen".
Volgens het verkeersveiligheidsinstituut verminderen beveiligingssystemen de kans op dodelijke verwondingen bij een ongeval met 70 procent voor kinderen jonger dan 1 jaar en met 55 procent voor kinderen tussen 1 en 4 jaar.
Elk jaar krijgen ongeveer 5.000 ouders een boete van 174 euro omdat ze de wet rond kinderzitjes overtreden hebben.
Geen vergelijking
Vias voert om de drie jaar een soortgelijk onderzoek, maar maakt ditmaal geen vergelijkingen met vorige edities. "De methodologie is veranderd. We hebben op meer factoren gelet, waardoor we de facto strengere normen hanteerden", zegt woordvoerder Stef Willems.