Nieuwe Feiten
Eco is voor meisjes
di 30 aug. - 1:32
Onderzoekers van het Mendoza College of Business in Amerika hebben vastgesteld dat reclame voor duurzame producten mannen vaak afstoot.
“Klopt” zegt marketeer Erik Schampers. “Man en vrouw zijn van nature heel verschillend. Zo hebben ze ook verschillende impulsen om producten aan te kopen.”
Zo denken vrouwen meer vanuit het “wij”-gevoel. En ecoproducten zijn over het algemeen goed voor het collectief.
Mannen daarentegen denken veel meer vanuit het “ik”: ze kijken wat er voor zichzelf uit te halen is. Meer nog:
Mannen ervaren ecoproducten als vrouwelijk, en willen er minder mee geassocieerd worden
En wat dan met Tesla? Want dat is toch een milieuvriendelijke wagen? “Bij zo’n wagen draait het niet alleen om duurzaamheid", zegt Schampers. Zo’n Tesla straalt ook uit dat je in staat bent om een dure wagen te kopen. En hij trekt bovendien snel op.
Marketeer Schampers gaat verder: “Om mannen te verschalken, zou je ecoproducten minder soft kunnen maken. Door een ander lettertype of andere kleur op de verpakking bijvoorbeeld”. Want als een product stoerder en mannelijker wordt, vinden mannen het wel aantrekkelijker.
Kijk bijvoorbeeld maar naar Cola Zero. ‘Zero’ klinkt mannelijker dan ‘Light’, en het heeft een donkere, meer mannelijke verpakking. Dat kopen mannen dan weer wel.