De Wereld Vandaag
“Een verkeersdatabank is geen oplossing voor de files”
za 24 nov. - 7:39
Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters en minister van Mobiliteit Ben Weyts investeren in de bundeling van verkeersgegevens voor een vlottere doorstroming van het verkeer.
Sensoren op kruispunten en op- en afritten geven al heel wat informatie over de doorstroming van het verkeer en het aantal auto’s. Ook het Vlaams Verkeerscentrum en stedelijke verkeerscomputers verzamelen een stroom data. Maar de ene stad communiceert als het ware niet met de andere. Daarnaast zijn er ook de GPS-gegevens van partijen als Waze, Google, Touring Mobilis en Tomtom.
De bedoeling is dat de ontwikkelaars van die apps gebruik kunnen maken van de superverkeersdatabank. En omgekeerd, dat die bedrijven ook hun gegevens in de databank steken.
Nederland wijst de weg
In Nederland bestaat zo’n systeem al, zegt verkeersanker Hajo Beeckman in De wereld vandaag, de Nationale Databank Wegverkeersgegevens.
“Het systeem kan het verkeer slimmer leiden en begeleiden. Dat kan door meer gerichte informatie en een betere sturing van de verkeerslichten in functie van de volumes, het weer, werkzaamheden of ongevallen. Maar een structurele oplossing voor de files is het niet. Daarvoor zijn andere maatregelen nodig zoals rekeningrijden, het stimuleren van de fiets en het openbaar vervoer", aldus Beeckman.
Een verkeersdatabank is geen oplossing voor de files
Voor de superdatabank hebben de ministers 29 miljoen euro uitgetrokken. Een deel daarvan gaat naar de uitbreiding van het aantal sensoren. Het onderzoekscentrum Imec ontwikkelt een nieuwe standaard voor de data.
Bron: VRT NWS