De Ochtend
"Er is een communautaire stilstand afgesproken, maar dat wil niet zeggen dat we belangen niet mogen verdedigen”
wo 14 dec. - 9:46
De bevoegdheden over mobiliteit zijn zo versnipperd dat een samenwerking tussen alle deelstaten en ministers nodig is. Op het overlegcomité zullen onder meer de investeringen in Infrabel, de aanpassingen van het voorlopig rijbewijs en de vliegwet aan bod komen. Vlaams minister-president Bourgeois wil duidelijkheid van de federale regering.
Geluidsnormen
Bourgeois hoopt dat het Brussels Gewest zijn strenge geluidsnormen voor vliegtuigen zal terugschroeven. Gisterenavond raakte bekend dat twee vrachtluchtmaatschappijen uit Zaventem vertrekken omdat ze met hun vliegtuigen niet meer boven Brussel mogen vliegen. Bourgeois vreest dat nog meer luchtvaartmaatschappijen uit Zaventem zullen verdwijnen. “Dit is gewoon onverantwoordelijk. Zaventem is de tweede grootste economische pool van het land, goed voor 60.000 jobs. Als we die activiteiten gaan terugschroeven omdat Brussel een deel van de lasten niet op zich wil nemen maar enkel de lusten wilt, dan werkt het niet."
Communautaire agenda
Volgens federale bronnen ziet de N-VA in mobiliteit de unieke kans om de communautaire kwesties op de agenda te plaatsen. Bourgeois spreekt dat tegen: “Duizenden banen zijn bedreigd in Zaventem. Er is een communautaire stilstand afgesproken, maar dat betekent natuurlijk niet dat de Vlaamse regering de Vlaamse belangen niet mag verdedigen.”
Brexit
Later vandaag zit Bourgeois met werkgeversorganisaties en Vlaamse overheidsinstellingen samen om de economische gevolgen van de Brexit te bespreken. Volgens Bourgeois zijn voor Vlaamse bedrijven die leven van de uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk al voelbaar. “Vlaanderen zal na Ierland het meest verliezen door de Brexit.”