Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Afbeelding van het programma: Hautekiet

Hautekiet

Facebook veroordeeld: "Deze mediashow is waarschijnlijk verloren tijd en moeite"

ma 19 feb. - 9:38

Enkele dagen geleden werd Facebook veroordeeld wegens schending van de privacy. Verloren tijd en moeite, vindt Matthias Dobbelaere. "Kunnen we de aandacht eindelijk verleggen naar eigen ondernemingen en de overheid?" schreef hij op Twitter. In "de minuut" van Hautekiet ging hij dieper op de kwestie in.
"In plaats van lessen te trekken, trok de Belgische Privacycommissie onvermoeibaar opnieuw naar de rechter"

Facebook is niet leuk meer. Althans dat vindt de Belgische Privacycommissie. Al drie jaar lang voert ze een ware kruistocht tegen de blauwe datagigant. In november 2015 won ze, om in juni 2016 weer te verliezen. Zo gaat dat. 

Maar in plaats van lessen te trekken, trok de Belgische Privacycommissie onvermoeibaar opnieuw naar de rechter. En kijk: zij kreeg deze week zowaar gelijk. Een veroordeling voor Facebook dus, en zware dwangsommen.

Kranten en media roepen victorie. Het kleine België die de grote boze gigant op de knieën dwingt.

Een waar David & Goliath verhaal, ware het niet dat het dat diezelfde Privacycommissie vorige week nog aangaf ‘helemaal niet klaar te zijn’ voor de nieuwe privacywet die eraan komt in mei 2018.

Dat komt ervan als je al je budget opsoupeert aan dure rechtszaken en dito advocaten. 

Komt er nog bij dat deze mediashow waarschijnlijk ook verloren tijd en moeite is. In die nieuwe privacywet, de GDPR, staat immers bepaald dat enkel het land van de zetel (in dit geval Ierland) nog juridische uitspraken kan vellen.

Als Facebook slim is – en dat is zij – dan hoopt ze natuurlijk op een beslissing in beroep na mei 2018, waarbij het Hof niet anders kan de vordering onontvankelijk verklaren wegens geen bevoegdheid.

Of het zover komt, is de vraag, maar één ding is zeker: de Belgische Privacycommissie zou best eerst in Belgische boezem kijken en haar beperkt budget – want daar klaagt ze steen en been over – beter aanwenden voor sensibilisering en informering van Belgische bedrijven en consumenten. Ik veronderstel dat dit uw én mijn belastingsgeld beter zou dienen.

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet