De Ochtend
Fietsers schatten risico's verkeerd in: niet auto's maar slechte fietspaden en eigen rijgedrag zijn meest gevaarlijk
do 11 jun. - 7:32
ensen die regelmatig fietsen, schatten de risico's waaraan ze worden blootgesteld op de fiets verkeerd in. Aan een drukke autoweg wordt ons van kindsbeen af geleerd om goed uit te kijken. Toch is bij meer dan 80% van de fietsongevallen geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Als fietsers betrokken raken bij een ongeluk, dan is dat in de meeste gevallen een ongeval zonder tegenpartij, zoals een valpartij, of een aanrijding tegen een obstakel.
"Mensen hebben een verkeerd beeld, van aan welke zaken ze als fietser een letsel kunnen overhouden. Als fietser scan je de omgeving, om te zien waar het gevaar vandaan komt. En ze letten daarbij op de verkeerde dingen. Een groot percentage van de mensen denkt dat ze vooral moeten uitkijken voor een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig, terwijl uit de statistieken blijkt dat dit type ongeval een minderheid is", zegt Bas de Geus, professor aan de Vrije Universiteit Brussel. "Hoe groter het aandeel fietsers op de weg, hoe juister de perceptie van mensen hierover is. Nederlanders schatten de risico's op de fiets over het algemeen iets beter in dan Belgen."
Degelijke fietsinfrastructuur die goed wordt onderhouden, is van levensbelang, maar ons eigen gedrag op de fiets bepaalt ook veel.
"Hoe beter de fietsinfrastructuur, hoe kleiner het risico op ongevallen: dat staat vast. Cijfers uit Nederland tonen dat aan. Fietsinfrastructuur moet een prioriteit zijn voor de overheid, en ook het onderhoud daarvan is heel belangrijk. Maar niet alle ongevallen zijn natuurlijk toe te schrijven aan een slecht onderhouden fietspad, een put in de weg, of een paaltje in het midden van de weg", aldus de Geus, die benadrukt dat niet alle verantwoordelijkheid bij de overheid ligt, maar ook bij de individuele fietser.
"Het gedrag van mensen, de manier waarop ze fietsen: daarin schuilt ook een risico op ongevallen. Luisteren naar te luide muziek, te snel fietsen en zo weinig mogelijk remmen: dat is risicogedrag eigen aan de mens. Wie op een afgescheiden fietspad rijdt, en denkt enkel bij een ongeval met een auto betrokken te geraken: die denkt verkeerd, en dat heeft een invloed op hun fietsgedrag. Dan gaan ze sneller een bocht verkeerd inschatten bijvoorbeeld, terwijl je in die bocht in principe altijd kan wegslippen als het wegdek er glad bijligt. Je moet je daar zeker bewust van zijn.
Beluister het gesprek met Bas de Geus in 'De Ochtend':
Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'