De Ochtend
Herbeluister het debat tussen Van Bossuyt en Rudy Coddens
vr 12 okt. - 8:43
Natuurlijk ging het daarbij over het circulatieplan. Daar blijft Coddens, die in het bestuur zat, natuurlijk achter staan: “Het is evident dat we daar nog achter staan. We hebben het samen met Groen uitgewerkt. Tien procent meer mensen gebruiken het openbaar vervoer, de luchtkwaliteit is verbeterd, er zijn minder ongevallen en meer mensen gebruiken de fiets. We willen dat verder uitrollen in de deelgemeenten, maar niet op dezelfde manier als in het centrum.”
“Als de luchtkwaliteit is verbeterd en er zijn minder ongevallen, dan kunnen we daar alleen maar blij van zijn”, repliceert Van Bossuyt. “Maar de manier waarop het plan is ingevoerd, is niet goed. Sommige mensen zijn uit de boot gevallen: oudere mensen, mensen vanuit de deelgemeenten. Het plan gaat uit van boetes en belastingen. Wij komen met een beter plan dat hetzelfde doel heeft: een leefbare stad. Met dat plan komen er trouwens niet meer auto’s in de stad. De knips moeten weg, we willen meer deelfietsen en zetten meer in op het openbaar vervoer.”
Trambussen
Ook Coddens wil inzetten op een beter openbaar vervoer. Hij wijst erop dat er in Gent al verschillende diensten zijn die fietsen ondersteunen. De trambussen, die Van Bossuyt voorstelt om de verzadiging van tramlijnen tegen te gaan, vindt hij geen goed plan. “De huidige trams hebben voldoende capaciteit.”
Zowel Coddens als Van Bossuyt waren door allerlei politiek perikelen niet de eerste keuze van hun partij. “Maar ik ben al dertig jaar actief in Gent als gemeenteraadslid”, zegt Coddens. “Ik krijg honderd procent steun van mijn partij.”