Hinder verwacht door betoging Brusselse straattaxi's aan kantoren Uber en Brussels Parlement
Vandaag 2:00
Om 9 uur verzamelen de taxichauffeurs aan de kantoren van Uber in Etterbeek. Daarna rijden ze richting het Poelaertplein en trekken ze te voet verder naar het hoofdkantoor van de socialistische vakbond ABVV. Rond 13 uur zouden ze aankomen bij het Brusselse Parlement. Tussen 14 en 15 uur keren de chauffeurs weer terug naar het Poelaertplein om hun taxi's op te halen.
Straattaxi's zijn de taxi's die werken via platformen zoals Uber of Bolt. "Dat zijn eigenlijk mensen die vaak op eigen kosten een dure wagen leasen of kopen, rijden voor Uber of Bolt en zo hopen een voltijds inkomen te verdienen", legt verkeersanker Hajo Beekman uit. Maar de realiteit is vaak anders.
"De mensen die vandaag protesteren hebben zich eigenlijk een beetje 'in het zak' laten zetten door grote Amerikaanse bedrijven. 'Koop een mooie Mercedes, rij maar rond en verdien een mooi inkomen', werd er gezegd. Maar in feite komen ze nauwelijks uit de kosten."
Standplaatstaxi's vs. straattaxi's
"Tot 10 jaar geleden had je alleen traditionele taxi's, met vaste standplaatsen aan bijvoorbeeld stations", vertelt Hajo. "Je kon ze ook aanhouden op straat, of oproepen via 1 van de taxibedrijven."
Maar dan komen de online platformen en apps zoals Uber en Bolt, waarbij je een taxi kan bestellen en betalen na reservatie. "Maar die chauffeurs moesten aan minder voorwaarden voldoen en bevonden zich in een grijze zone, want eigenlijk waren dat gewoon particulieren die een centje wilden bijverdienen", zegt Hajo. De traditionele taxi's waren dan ook niet opgezet met de komst van die platformtaxi's.
In 2022 komt de Brusselse regering tot een eengemaakt taxistatuut dat vergunningen en plaats geeft aan zowel traditionele als platformtaxi's, ofwel standplaatstaxi's en straattaxi's. De straattaxi's mogen alleen maar met reservaties werken en geen gebruik maken van de vaste standplaatsen
De Brusselse overheid levert nu bijna 3.000 vergunningen en meer dan 7.000 bestuurderspassen, dat zijn passen waarmee de standplaatstaxi's ook als straattaxi mogen werken. Dat zorgt voor nog meer aanbod in een (te) kleine markt. "Er zijn dus gewoon te veel bestuurders voor te weinig klanten."
Bovendien mogen de straattaxi's niet evenveel verdienen als de standplaatstaxi's. Voor de traditionele standplaatstaxi's ligt het tarief op 2,30 euro per kilometer. Voor de straattaxi's is dat tussen de 1,5 euro en 3 euro per kilometer. "Maar platformen zoals Uber bieden vaak enkel de minimumtarieven aan, én nemen daar nog eens een commissie op."
Betoging tegen Uber én de Brusselse overheid
De Brusselse straattaxi's betogen vandaag niet enkel tegen Uber, maar ook tegen de Brusselse overheid. "Een beetje uit wanhoop denk ik", reageert Hajo. "Ze willen minder commissie betalen, maar dat is natuurlijk tussen hen en Uber. Ik zie niet in hoe Brussel dat kan veranderen."
De chauffeurs trekken vandaag ook naar ABVV. Volgens de Belgische Vereniging van Limousinechauffeurs (ABCL) zou de vakbond Uber ondersteunen. Bij de socialistische vakbond zijn ze verbaasd, want zij zeggen de eisen van de chauffeurs net te steunen.
ABCL heeft 2 eisen voor de Brusselse regering. Zo willen de chauffeurs dat er in de toekomst maar 1 statuut zou zijn voor zowel straattaxi's als standplaatstaxi's in Brussel. Vandaag mogen de standtaxi's ook een vergunning hebben om als straattaxi te werken. Maar omgekeerd mag dat niet. "De pure straattaxi's vinden dus dat de standtaxi's van 2 walletjes kunnen eten. Daar kan Brussel eventueel wel in tussenkomen."
Daarnaast vragen de straattaxichauffeurs toch vooral een betere bescherming: ze willen een hoger minimumtarief en minder commissie betalen. "Maar of de Brusselse overheid daar iets aan kan veranderen is hoogst onwaarschijnlijk."
"Eigenlijk is het een erg tragisch verhaal van mensen die zware investeringen hebben gedaan en nu in de financiële problemen zitten", besluit Hajo.
Bron: vrtnws.be en De Ochtend