Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

#weetikveel

"Ik dacht geïnspireerd te worden door een setbezoek, maar dat was een desillusie"

wo 23 dec. - 2:05

In #weetikveel praat Kobe Ilsen vandaag met componist Dirk Brossé over filmmuziek. Hoe ontstaat zo'n compositie en wat als ze niet wordt gesmaakt?
Dirk Brossé

Tijdens de lockdown heeft hij de tijd genomen om die stapels ongelezen boeken toch maar eens te lezen, maar anders kennen we Dirk Brossé vooral als een drukbezette componist. Als prille dertiger kreeg hij zijn eerste giga-opdracht: muziek componeren voor de film 'Daens', "al wist niemand toen dat die film in het collectief geheugen zou belanden of dat er een oscarnominatie zou volgen", vertelt hij trots in #weetikveel.

Desillusie

Brossé vertelt dat hij de thema's voor de muziek van Daens bedacht op basis van het scenario, want beelden waren nog niet voorhanden. Daarna kon hij dan naar de ruwe montage van de film kijken en zijn composities uitwerken.

Maar aan het begin van Brossé's carrière dacht hij op een andere manier te werk te gaan: "Ik ging op setbezoek bij Daens en dacht geïnspireerd te worden door het bijwonen van filmopnames, maar ik zag zoveel licht en camera's, ... Ik had daar helemaal geen affiniteit met het verhaal en het was voor mij een teleurstelling en desillusie dat ik als componist niet geïnspireerd werd op de set." Brossé heeft daarna ook nooit meer een setbezoek gedaan.

Piano

Voor Daens schreef Brossé de muziek voornamelijk op piano en moest hij aan regisseur Stijn Coninx uitleggen waar hij andere instrumenten uit het orkest een stukje zou laten spelen.

"Nu gaat dat allemaal veel makkelijker, want je kan zoveel instrumenten digitaal toevoegen, vroeger ging dat niet".

Niet gesmaakt

Maar valt de muziek altijd in de smaak? Nee hoor. Voor de film 'Troy' (met Brad Pitt in de hoofdrol) werd een volledige soundtrack gecomponeerd, maar het testpubliek smaakte ze niet. Conclusie: de muziek werd verwijderd en er werd aan een andere componist gevraagd om aan een recordtempo een nieuwe compositie te maken.

Nog straffer is dat bij de film A Space Odyssey de componist pas op de première er achter kwam dat al zijn muziek vervangen werd door bestaande muziek. Dat is bij Dirk Brossé nog niet gebeurd.

Podcast

Wil je graag nog meer weten over filmmuziek? Brossé werkt samen met Annelies Moons aan een podcast 'Music Maestro'. Daarin interviewen ze vier filmcomponisten met naam en faam: Gabriel Yared, Patrick Doyle, Elliot Goldenthal en Shigeru Umebayashi). Binnenkort meer daarover!

 

Herbeluister hier alvast de uitzending van #weetikveel over filmmuziek:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet