Hautekiet
"Ik zal ‘Dat was het nieuws’ missen!"
ma 28 aug. - 10:00
‘Dat was het nieuws’… Daar heb je een mooi voorbeeld van ‘Ite missa est’: het ceremonieel van de journalistieke mis is afgelopen, u krijgt de zegen van de nieuwslezer, de zender kan nu zijn eigen gaan gaan — ALLE zenders kunnen hun eigen specifieke gang gaan, het is vooral de loskoppeling die achter ‘Dat was het nieuws’ schuilt.
Maar ik zal ‘Dat was het nieuws’ missen! En waarom?
Ooit was er een tijdsein, op de televisie een klok, alles met de magie én de autoriteit van feilloze precisie. Beetje betuttelend, vast, maar ik vond het heel stijlvol, het paste bij een tijdperk dat waarden au sérieux nam, een tijdperk met zin voor FUNCTIONELE vormgeving en nog lang niet zoveel zin voor commerciële branding.
Nu is het einde van het nieuws niet écht het einde meer, er is ‘nieuws zoveel je maar wil’ op een website, en dat mag, dat moét vast, maar ik ga ‘Dat was het nieuws missen’.
Het had dezelfde ordenende kracht als de bede van Mies Bouwman: ‘Licht uit, spot aan!’