De Ochtend
“Je een maand lang als een heilige gedragen is geen goede boodschap”
zo 17 feb. - 9:01
“België is vrij laat om op de kar van het alcoholvrije bier te springen”, zegt biersommelier Sofie Vanrafelghem. “Maar het aanbod is zeer beperkt. Een andere frustratie is dat er zo weinig bieren met een laag alcoholpercentage te krijgen zijn.”
België heeft een sterke biercultuur. “Maar we zijn geen zuipers, we proberen er traag van te genieten.”
Daarom is het volgens Vanrafelghem geen goede zaak dat meer en meer mensen overschakelen op alcoholvrij bier. Het aanbod is volgens haar niet kwalitatief. “De alcoholvrije bieren van AB Inbev, bijvoorbeeld, hebben weinig smaak of body. Je kan niet verwachten dat de Belg toehapt, juist omdat we zo verwend zijn.”
Vanrafelghem proefde heel wat alcoholvrije bieren. “Hier bij ons wordt er goed alcoholvrij bier gebrouwen, maar het buitenland is ons aan het voorbijsteken. Brouwers moeten dringend creatiever worden, en moeten durven experimenteren. Anders missen we de boot van alcoholvrij bier.”
Toch wil Vanrafelghem vermijden dat brouwers van bij ons zich zouden gaan focussen op de productie van alcoholvrij bier. “Bier heeft het al niet makkelijk, laten we vooral blijven investeren in wat we goed doen.”
Tournée Minérale
Tournée Minérale is halfweg, maar Vanrafelghem vindt de boodschap van de actie fout. “Mensen moeten zich niet één maand als een heilige gedragen, maar het hele jaar door zich bewust zijn van wat alcohol met je lichaam doet. De mentaliteitswijziging die er dus moet komen, is dat we bewust moeten worden van de hoeveelheid alcohol die we consumeren. Met de biersector ondersteunen we bijvoorbeeld ook de BOB-campagne. ‘Drink minder, maar beter’, is onze mening.”