Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

album van de week

classic album van de week

Radio 1 Sessies

kies24

Afbeelding van het programma: Zijn er nog vragen?

Zijn er nog vragen?

Justin Bieber en Kim Kardashian op "zwarte lijst" van Ferrari: "Wie bij de club wil horen, moet de regels volgen"

vr 7 jun. - 1:30

Justin Bieber heeft dan wel alle geld van de wereld, een exclusieve Ferrari kopen kan hij niet. Hij staat net als een aantal andere beroemdheden op de zogenaamde "zwarte lijst" van het Italiaanse merk. "Het gaat om een set mysterieuze regels, maar op het einde van de rit draait het maar om één ding: geld."
Ferrari

Terwijl veel merken vechten om beroemdheden binnen te halen als ambassadeurs, weert Ferrari bewust een aantal invloedrijke mensen. "Dat heeft alles te maken met het in stand houden van hun imago," legt Filip Rylant uit in 'Zijn er nog vragen?' op Radio 1.

Rylant is woordvoerder van de mobiliteitsfederatie Traxio en werkte jarenlang als autojournalist. "Elk merk is bezig met imago: Volvo staat voor veiligheid, BMW voor sportiviteit, Dacia voor een goeie prijs-kwaliteitsverhouding enzovoort. Ferrari staat voor sportiviteit en exclusiviteit, en dwingt klanten eigenlijk tot ambassadeurschap via een set vage regels."

Het zou gaan om een vijftiental regels, in drie belangrijke categorieën. En ja, in elke categorie heeft er al wel een beroemdheid gezondigd.

1. Gedrag

Ferrari-klanten mogen het merk op geen enkele manier in diskrediet brengen. Met andere woorden: je laat je niet negatief uit over Ferrari en stelt geen gedrag dat het imago van het merk zou kunnen schaden. Rapper 50 Cent belandde op de zwarte lijst nadat hij in een Facebookpost gezegd had dat hij zijn weggesleepte Ferrari niet meer terug wilde hebben en "een slimme auto" in de plaats wilde. Maar ook subtielere uitlatingen worden niet geapprecieerd. Mensen die zich laten fotograferen in een auto van concurrent Lamborghini, dreigen ook op de zwarte lijst te belanden.

Die gedragsregels gaan best ver. Kim Kardashian bijvoorbeeld, mag nooit meer een Ferrari kopen omdat ze er ooit eentje cadeau kreeg van een zakenman die later gefraudeerd bleek te hebben.

2. Aanpassingen

Je gaat niet zomaar aan de slag met een Ferrari. Dat weet ook Justin Bieber, die zijn exclusieve Ferrari 458 F1-editie blauw liet wrappen. Dat was niet naar de zin van de Italiaanse autobouwer, die de aanpassingen ongepast en smakeloos vond en Bieber prompt op de zwarte lijst zette. Het feit dat Bieber ook al eens in zijn dronkenschap vergeten was waar zijn Ferrari ook alweer geparkeerd stond, hielp ook niet, want dat was dan weer in strijd met regel 1.

Ook aan de motor en het logo wijzig je maar beter niets. Daarover kan producer en DJ Deadmau5 meespreken, hij liet zijn Ferrari 458 Spider omdopen tot een "Purrari": de auto kreeg een helblauwe wrap met cartoontekeningen van een regenboogkat, en het logo van Ferrari veranderde in een springende kat. 

3. Doorverkopen

Een pasgekochte auto kan je niet zomaar doorverkopen. Ferrari vraagt klanten om minstens één jaar te wachten voor ze een auto weer op de markt zetten. Bokser Floyd Mayweather Jr. kwam op de zwarte lijst toen hij tegen dat principe zondigde en enkele maanden na aankoop zijn auto alweer van de hand deed. Een normale transactie voor een autoverzamelaar als Mayweather, maar onaanvaardbaar voor Ferrari.

Erbij willen horen

Al die regels moeten ervoor zorgen dat de club rond Ferrari exclusief blijft. "Het doet een beetje denken aan de gentlemen's clubs uit de 19e eeuw, waar leden dure sigaren en cognac consumeerden.

Ferrari wil iets gelijkaardigs doen: ze spelen in op één van onze basisinstincten, de wil om ergens bij te horen. Mensen die een Ferrari hebben en zich aan alle regels houden, behoren tot een zeer exclusieve club. Wie op die zwarte lijst komt, kan het vergeten." Vraag is natuurlijk of die mensen op de zwarte lijst intussen zelf geen leuke club kunnen oprichten.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet