Kan je echt een taal leren met een app? "Ze leren je niet om gesprekken te voeren"
vr 18 okt. - 6:55
Duolingo heeft wereldwijd tientallen miljoenen gebruikers. De app is verslavend, zeggen de aanhangers. Je wordt gedwongen om er dagelijks mee bezig te zijn, zo niet verlies je streaks (opeenvolgende keren dat je de app gebruikt).
"Je wordt eraan herinnerd als je vandaag nog geen Italiaans gestudeerd hebt en dat is zeker motiverend", erkent Peters in De Wereld Vandaag op Radio 1. Volgens haar is zo’n talenapp interessant als aanvullend instrument of als kennismaking, maar zijn de mogelijkheden ervan toch eerder beperkt.
"Zo’n app is voornamelijk gebaseerd op het principe van dril en herhaling. Je krijgt heel veel meerkeuzeoefeningen waarbij je woorden en eenvoudige zinnen moet herhalen. Je steekt er zeker iets van op, maar het volstaat niet om een hoog taalvaardigheidsniveau te halen of vlot te leren spreken."
Daarvoor ontbreken enkele cruciale ingrediënten, volgens Peters. Talenapps brengen je niet in contact met authentiek materiaal en er is ook amper interactie. Je leert er dus niet echt mee spreken of gesprekken voeren.
Dan toch maar een taalcursus volgen in de avondschool? Het kost meer tijd, geld en moeite maar het is het allemaal waard, zeggen kenners. "De meerwaarde van een echte talencursus is dat je in een keer alle vaardigheden samen oefent. Je krijgt een veel rijker taalaanbod, er zijn oefeningen in lezen, spreken, grammatica en vooral: je krijgt feedback op de fouten die je maakt. Een leerkracht kan heel specifiek inspelen op jouw taalnoden, veel meer dan een app die werkt met standaardzinnen en standaardoefeningen."
Sociaal aspect van taal
De toepassingen van AI in het talenonderwijs zijn veelbelovend, maar op dit moment zijn apps geen waardige vervanger voor een taalcursus in het avondonderwijs. "Je mag het sociale aspect van een taal leren niet onderschatten. Je leert samen met andere mensen, steekt ook van hen dingen op en dat maakt het heel boeiend."
De taalopleidingen in het volwassenenonderwijs staan in Vlaanderen al enkele jaren onder druk. Het aantal inschrijvingen daalt gestaag, onder meer als gevolg van het afschaffen van de opleidingscheques enkele jaren geleden en, wie zal het zeggen, misschien vanwege het succes van talenapps.
Peters blijft evenwel positief. "Dat is jammer, maar anderzijds zien we hier in Leuven al enkele jaren op rij een lichte stijging in het aantal inschrijvingen. Dus er is weer hoop voor de talen."
Bron: vrtnws.be en De Wereld Vandaag