Keuring merkt grootschalige roetfilterfraude niet op
ma 3 jul. - 4:51
Sinds 2011 is het bijna onmogelijk om zonder roetfilter de scherpere Europese uitstootnormen te halen. De meeste nieuwe dieselauto’s hebben dus bijna allemaal een roetfilter. Maar soms gaan de roetfilters stuk, wat ernstige motorproblemen kan veroorzaken. Als dit het geval is, moet de filter vervangen worden, maar dat kan oplopen tot zo’n 2.000 euro.
Er bestaat echter een goedkopere maar illegale oplossing hiervoor: de roetfilter laten weghalen. En dat voor amper 450 euro. Op het internet bieden vele garages dit aan en vermelden ze bovendien dat je daarna zonder problemen door de autokeuring geraakt. Experts schatten dat er in ons land tienduizenden en mogelijk zelfs meer dan 100.000 dieselauto’s zonder roetfilter rondrijden. VRT-journalist Luc Pauwels deed de test en maakte een afspraak bij zo'n garage om zijn roetfilter te laten verwijderen.
De roetfilter wordt van onder zijn auto weggehaald en opengeslepen. Zo’n filter ziet eruit als een poreuze steen. Achteraf wordt alles opnieuw dichtgelast en plaatst de technicus de lege behuizing. Uiteindelijk past hij de software nog aan zodat de boordcomputer geen alarmsignaal geeft over de verdwenen roetfilter.
Twee dagen later trekt Luc Pauwels naar de autokeuring om na te gaan of ze de illegale ingreep zal ontdekken. De eerste controle blijkt de roetfiltertest te zijn en zoals de garagist had voorspeld, raakt de auto probleemloos door de test. Achteraf wordt de auto nog eens aan de onderkant gecontroleerd, maar ook daar valt de autokeurders niets op. Volgens de keuring is zijn auto, zonder roetfilter, volledig in orde. Maar de auto is illegaal nu en stoot ruim 90 procent méér roet en fijnstof uit.
Meer op deredactie.be