Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Afbeelding van het programma: Hautekiet

Hautekiet

Komaf met Kafka: de palliatieve papierwinkel

vr 1 jul. - 10:39

We hebben nog eens een Kafkaiaans probleem dat we graag de wereld uit willen helpen. Het dochtertje van Bruno en Hanne is palliatief en daarom willen ze verlof medische bijstand aanvragen. Alsof je dan nog geen zorgen genoeg hebt, komt er nog een hele administratieve papierwinkel bij kijken die amper te overzien valt.
Kind in ziekenhuisbed (© Getty)

Om het verlof medische bijstand aan te vragen moet Hanne Van Laer om de drie maand een formulier door de dokter laten invullen. Telkens exact hetzelfde formulier, telkens een heel pijnlijk moment. Waarom kan dat niet gewoon één keer gebeuren?

Daar stopt het natuurlijk niet bij. Het aanvragen van de bijkomende kinderbijslag en een speciale parkeerkaart is op zich niet zo complex, maar het duurt wel maanden vooraleer je die ook effectief krijgt. Maanden geleden stuurde het thuiszorgteam de documenten op, maar Hanne en Bruno kregen al twee keer een waarschuwing dat hun documenten nog niet in orde waren, terwijl ze dat normaal gezien wel zijn. In dezelfde week krijgen ze echter bevestiging dat hun dossier opgestart is. Heel tegenstrijdig dus.

We willen minder standaardbrieven en meer persoonlijk contact.

Barbara Declippel van de FOD Sociale Zekerheid erkent dat er een fout is gebeurd bij het versturen van die herinneringsbrieven, die automatisch verstuurd worden. Dit is een bevestiging van het groot aantal standaarddocumenten dat de FOD Sociale Zekerheid verstuurt, iets waar de voorzitter van de FOD Frank Van Massenhove, een eind aan wil maken.

Als je die informatie één keer geeft, zou dat voldoende moeten zijn. In de praktijk moeten Hanne en Bruno om de drie maand hetzelfde formulier versturen. Volgens Declippel lanceert de FOD momenteel een meer directe communicatie met de medische wereld, zodat de mensen in zo'n situatie zich daar niet meer mee moeten bezighouden. 

Het is voor Hanne ook niet eenvoudig om in contact te komen met de FOD Sociale Zekerheid. Ze probeerde een aantal keer te bellen, maar geraakte niet binnen, ook niet binnen de contacturen. Declippel is zich bewust van de beperkte bereikbaarheid, maar ook daarrond worden heel wat initiatieven gelanceerd. 

Parkeerkaart

Ook iets eenvoudigs als het aanvragen van een parkeerkaart is niet evident. Er moet een pasfoto van het zieke dochtertje van Hanne en Bruno genomen worden, tegen een neutrale achtergrond en met haar ogen open. Dat laatste is vaak moeilijk en daarom is iets dat eenvoudig lijkt toch geen sinecure. Ze stuurden de aanvraag in maart op maar kregen nog steeds geen parkeerkaart. Ook nu kregen ze een foutieve herinneringsbrief, terwijl de FOD al lang beslist had dat de kaart zou worden toegekend. 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet