Hautekiet
M-decreet: geslaagd of gebuisd?
wo 31 aug. - 10:39
Kinderen met een beperking, stoornis of handicap hebben sinds de komst van het M-decreet het recht om zich in te schrijven in een gewone school. Elke school moet een zorgbeleid uitbouwen en zoeken naar redelijke aanpassingen om elk kind op een goede manier te kunnen begeleiden.
Leerkrachten
Het M-decreet werd eerder kritisch onthaald door leraren en schooldirecties. In 2014 deed Koppen een onderzoek bij 900 leerkrachten uit het gewone onderwijs. 56 procent van hen vond inclusief onderwijs wel positief voor de maatschappij, maar 82 procent vond het praktisch niet haalbaar. Amper 1,3% van de leerkrachten vond het decreet ‘best haalbaar’.
Ouders
Ook ouders van kinderen met een beperking of stoornis reageerden lauw op de komst van het M-decreet. Fotografe An Nelissen is een van die ouders. Ze heeft een dochtertje dat lijdt aan zware vorm van epilepsie.
"Zonder extra middelen is het M-decreet is niet meer dan een harde besparingsmaatregel op korte termijn. Want ik verzeker u: binnen enkele jaren zullen ze opnieuw veel geld moeten vrijmaken om al die gefrustreerde kinderen, leerkrachten en ouders weer op te lappen", schrijft ze op haar blog.
Op Charlie Magazine lezen we een getuigenis van Mieke. Zij is voorstander van inclusief onderwijs, maar haar dochter (6) krijgt in het gewoon lager niet de zorgen die ze nodig heeft.
Oproep
Een jaar na de invoering van het M-decreet is het tijd voor de evaluatie.
- Is het gelukt om kinderen met bijzondere onderwijsbehoeften op te nemen in het gewoon onderwijs? Krijgt elk kind de redelijke aanpassingen waar het recht op heeft en worden er voldoende middelen vrijgemaakt?
- Welke bijsturingen van het M-decreet zijn er nodig?
Hautekiet zoekt meningen en verhalen, zowel positief als negatief, van ouders én leerkrachten.
Reageren kan hieronder. Mogen wij je bellen? Stuur dan je reactie met je telefoonnummer naar hautekiet@radio1.be of stuur een sms naar 5680 (50 cent per bericht.)