Hautekiet
Michel Maus: "Een bank die mensen op die manier behandelt, dat is mijn bank niet meer"
wo 5 okt. - 8:20
De minuut van Michel Maus
Het was schrikken gisteren bij het openen van mijn mailbox. Ik had zowaar een mailtje gekregen van Rik Vandenberghe, de CEO van ING België. Uiteraard was ik benieuwd wat onze Rik mij te vertellen had.
Maar teleurstelling alom. De mail bleek niet meer te zijn dan een commercieel manoeuvre om de klanten gerust te stellen. Zo mocht ik van Rik vernemen dat we samen verder zullen bouwen aan de bank van morgen en dat ING veel belang hecht aan mijn behoeften.
Een zinnetje in de berichtgeving irriteerde mij echter mateloos: “Voor u (als klant) verandert er niets”. Voor u als klant verandert er niets? Excuseer Rik, maar mag ik als zoon van een ING-er misschien zelf nog beslissen wat de demarche van uw bank om 3000 en oneffen mensen op straat te gooien met mij doet.
En ja hoor alle begrip voor uw stelling dat the rise of the robots ook de banksector heeft bereikt en zijn weerslag op het bankieren zal hebben. Geen enkel probleem, maar daar gaat het niet om.
Het gaat om het respect voor uw eigen mensen.
U hebt blijkbaar nachten wakker gelegen van de saneringsbeslissing van uw bank, maar uw emotieloze persconferentie laat echter iets anders vermoeden.
U had het gezicht van de koele zakenbankier van een bank waar mensen niet meer zijn dan bolletjes op een telraam. En als u dit doet met uw personeel, dan doet u dit ook met uw klanten.
En sorry Rik, een bank die mensen op die manier behandelt, dat is mijn bank niet meer. Vaarwel Rik, het ga u goed.