De Wereld Vandaag
Minder Coca-Cola in de Colruyt-rekken: supermarkten almaar vaker in de clinch met grote voedingsbedrijven
ma 10 feb. - 10:58
Twee weken geleden was er al een dispuut tussen Colruyt en koffieproducent Douwe Egberts en nu ontbreken ook frisdranken van Coca-Cola in het assortiment van Colruyt-supermarkten. De jaarlijkse onderhandelingen tussen Colruyt en Coca-Cola blijven aanslepen. Dat bevestigt een woordvoerder van Colruyt.
"Met als gevolg dat een aantal producten tijdelijk niet beschikbaar zijn", klinkt het. Dat verschilt van winkel tot winkel. Onder meer producten als Coca-Cola Light, Fanta, Chaudfontaine en Fuze Tea ontbreken volgens RetailDetail in de schappen.
“Beperkt aantal producten”
Colruyt geeft geen details over de onderhandelingen en benadrukt dat er nog altijd producten van Coca-Cola in de rekken liggen. "Het gaat dus om een beperkt aantal producten die tijdelijk niet meer beschikbaar zijn, en dat aantal varieert van winkel tot winkel", laat het bedrijf in een officiële reactie weten.
Intussen evolueren de gesprekken met Jacobs Douwe Egberts volgens een woordvoerster "op een constructieve manier naar een oplossing". Colruyt gaat ervan uit dat de ontbrekende koffieproducten snel weer beschikbaar zullen zijn. Ook voor Douwe Egberts gaat het om een beperkt aantal producten dat tijdelijk niet beschikbaar is.
De afgelopen jaren heeft Colruyt ook al in de clinch gelegen met PepsiCo en Nestlé.
Supermarkten werken op Europees niveau samen tegen multinationals
Colruyt geeft geen details over het dispuut met Coca-Cola, maar dat gaat allicht over prijsverhogingen die Coca-Cola eind vorig jaar doorvoerde en over welke producten in de rekken moeten komen.
Daarover deed de topman van de Franse supermarktketen Intermarché een boekje open. Hij vond de prijsverhogingen onaanvaardbaar en pikte het ook niet dat Coca-Cola eist dat al zijn producten in de rekken komen. In een dalende frisdrankenmarkt is dat niet meer te doen, aldus de Intermarché-topman.
Je ziet dat die ketens praten met elkaar en dat ze zich solidair tonen
De eisen die Coca-Cola stelt aan Intermarché zijn wellicht dezelfde die het stelt aan Colruyt. Maar Coca-Cola is natuurlijk een machtige tegenstander en dus werken de supermarkten al een tijdje samen op Europees niveau om hun belangen beter te verdedigen. Dat vertelde Stefan Van Rompuy van het tijdschrift "RetailDetail" in 'De wereld vandaag': "Colruyt is lid van een Europese groepering van supermarktketens. Zij hebben zich verenigd om samen sterker te staan tegen die multinationals."
"Het conflict is begin dit jaar ontstaan in Frankrijk bij Intermarché - dat ook lid is van die groepering - en heeft zich dan uitgebreid naar Duitsland, naar Edeka, dat is de grootste supermarktketen in Duitsland. En vandaag zie je het dus ook bij Colruyt. Dus je ziet dat die ketens praten met elkaar en dat ze zich solidair tonen met elkaar. "
Beluister de reacties in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select (Je hoort er de meest recente fragmenten van Radio 1)
Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'