Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

Minder kip in kippensoep en minder vlees in bolognaisesaus: na 'krimpflatie' is er nu 'beknibbelflatie'

wo 24 apr. - 10:01

Fabrikanten van voedingsmiddelen bezuinigen flink op dure ingrediënten. Dat wijst een onderzoek van de Consumentenbond in Nederland uit. 'Beknibbelflatie', zo heet de methode. Zo bevat slagroomijs minder slagroom en kippensoep minder kip.
Het rundsvlees in bolognaisesaus van de Nederlandse winkelketen PLUS daalde van 18 naar 11 procent.

Beknibbelflatie heet het fenomeen. Niet te verwarren met 'krimpflatie', waarbij producenten minder product verkopen voor evenveel geld (minder chips in de zak voor dezelfde prijs, bijvoorbeeld).

"In het geval van beknibbelflatie morrelen ze aan de ingrediënten en gebruiken ze goedkopere bestanddelen", vertelt Laura Claeys van Test Aankoop in De Wereld Vandaag op Radio 1. "Hun kosten worden verlaagd, maar ze blijven het product aan dezelfde prijs verkopen."

Zo ontdekte de Consumentenbond dat het aandeel olijfolie in 'Bertolli pesto rosso' zakte van 10 naar 4 procent. De plantaardige olie in 'Becel romig' daalde van 70 naar 59 procent, het rundsvlees in de bolognaisesaus van winkelketen PLUS verminderde van 18 naar 11 procent. Het zijn allemaal manieren waarop merken hun eigen kosten proberen te drukken.

Inflatie en hoge grondstofprijzen

De Nederlandse instantie controleerde in totaal 600 "voor de hand liggende producten om op te beknibbelen" over een periode van 5 jaar. In die selectie zaten zowel A-merken als huismerken. Bij ongeveer 1 op de 4 producten werd een vorm van beknibbelflatie ontdekt.

"Het kan altijd gebeuren dat de samenstelling van een product verandert. Door de oorlog in Oekraïne was er bijvoorbeeld een tekort in olie. Maar 1 op de 4 producten is toch wel veel", vindt Claeys. 

Een volledige lijst van alle fabrikanten en hun aangepaste producten valt niet op te stellen. "Ze zijn namelijk niet verplicht om erover te communiceren – tenzij producten worden vervangen die allergieën kunnen veroorzaken. Veranderen ze bijvoorbeeld olijfolie in een olie op basis van noten, dan moeten ze de consument op de hoogte brengen, anders kan dit problemen opleveren."

"Waar ik vroeger 5 schepjes koffie nodig had, zijn dat er nu 7 geworden", deed iemand zijn beklag bij. Breken deze aanpassingen de producenten op den duur niet zuur op? "Het risico bestaat natuurlijk altijd dat consumenten hierdoor weggaan", besluit Claeys. "Je kan er dan ook van uitgaan dat de fabrikanten zo’n beslissing niet lichtzinnig maken, maar de inflatie en hoge grondstofprijzen van de voorbije jaren hebben hen vaker dan vroeger in die richting geduwd."

Bron: vrtnws.be en De Wereld Vandaag

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet