De Wereld van Sofie
Minder speelgoed bij Sinterklaas niet noodzakelijk slecht: "Meer vrij spel kan kinderen ook creatief helpen"
do 25 nov. - 0:27
Het lijstje voor Sinterklaas staat vol met de mooiste spelletjes, poppen of Lego, terwijl kinderen vaak al een hele berg speelgoed hebben. "De verleiding is groot om iets te kopen. Kinderen worden gebombardeerd met reclame van aantrekkelijk speelgoed, en ouders willen hun kinderen gelukkig maken", vertelt kinderpsychiater Ilse Van Loy. "Maar een kind kan ook niet met alles spelen. Vaak merk je dat ze uiteindelijk meer plezier hebben aan een simpele handdoek of een pollepel."
Zinvol speelgoed
Van Loy vindt het veel belangrijker dat kinderen zich kunnen uitleven met zinvol speelgoed, maar wat is dat net? "Bij kleine kinderen merken we dat felle kleuren en kleuren stimulerend werken. Bij oudere kinderen is het belangrijk dat het hun fantasie prikkelt en het de kans geeft om hun eigen leven te verwerken", benadrukt Van Loy. Een kind moet vaak verschillende prikkels verwerken doorheen de dag, dus 's avonds speelgoed hebben waar ze situaties mee kunnen herbeleven, kan heel bevordelijk zijn voor hun ontwikkeling.
Kinderen verkiezen vaak bepaalde thema's. Politiekantoren, ziekenhuizen of boerderijen: allemaal bepalen ze de richting die het spel zal uitgaan. "Vaak merk je dat wanneer je neutraal speelgoed geeft, kinderen meer thema's willen ontdekken. Het houdt voor hen de weg open om thema's die in hun hoofd spelen te verwerken."
Weerbaar, wendbaar en creatief
Niet alleen zinvol spelen kan kinderen helpen, ook vrij spel helpt daarin, vertelt Van Loy in haar nieuwe boek 'Moeder waarom spelen wij (zo weinig)'. Ouders plannen de agenda van hun kinderen vol van 's ochtends tot 's avonds. "Kinderen die samenkomen zonder een vooropgesteld scenario of plan, het komt nog maar zelden voor", merkt Van Loy op. "Vroeger op een verjaardagsfeestje speelde je urenlang en onderweg passeerde er eens een hotdog, maar voor de rest kon je alles vrij invullen." Kinderen kunnen ook zelf de rollen te verdelen, regels aanpassen en de verhaallijn uitzetten: "Op die manier krijgen ze grip op de realiteit die vaak een grote indruk op hen nalaat. In een veilige, verzonnen wereld kunnen ze situaties nabootsen en zo verwerken. Het maakt hen weerbaar, wendbaar en creatief."
Kinderen die samenkomen zonder een vooropgesteld scenario of plan, het komt nog maar zelden voor.
Veiligheid van ouders
Vrij spel ontstaat al bij het allereerste contact met je baby, door je kind een veilig gevoel te geven en je te verplaatsen in de rol van het kind. Maar ook op latere leeftijd stimuleert veiligheid je kind. "Je kind dat zelf kiest en bepaalt, moet kunnen als je als ouder aanwezig blijft op de achtergrond. Zo kan je reageren als het uit de hand loopt en weet je kind dat het veilig is. Je mag natuurlijk ook meespelen met je kind, maar dan is het belangrijk dat je mee in de wereld van het kind stapt."
"Of een kind veel of weinig speelgoed heeft is dus vaak niet zo belangrijk", sluit Van Loy af. "Wat echt telt is hoeveel speelse ruimte wij als ouders en als maatschappij geven. Kinderen hebben mentale ruimte nodig, los van hun hobby's en school, om hun gedachten te verwerken."
Beluister het gesprek met Ilse Van Loy in 'De Wereld van Sofie' via Radio 1 Select
Bron: vrtnws.be en 'De Wereld van Sofie'