Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

album van de week

classic album van de week

Radio 1 Sessies

kies24

Afbeelding van het programma: Sporza Tour

Sporza Tour

Nieuwe brug over E40 in Drongen blijkt te smal: vrachtwagens en auto's rijden zich vast in de bochten

spotlight

wo 10 jul. - 5:27

De nieuwe brug over de E40 in Drongen blijkt niet breed genoeg te zijn voor een vlotte doorstroming. Ook zijn de bochten te scherp, waardoor wagens soms achteruit moeten rijden om vrachtwagens ruimte te geven. De wegbeheerder erkent de moeilijkheden en zet nu verkeersborden om de wegversmalling aan te duiden.
brug
© AWV

De werken aan de brug aan de Kloosterstraat in Baarle bij Drongen hebben een jaar geduurd. Op de E40 zorgde dat voor maandenlange verkeershinder, omdat de rijstroken ter hoogte van de werf versmald moesten worden. Sinds begin juni ging de nieuwe brug open, maar sindsdien zijn er problemen met de doorstroming.

"De brug is er echt veel te smal", zegt automobilist Geert Van Damme die er dagelijks over rijdt. "Niet alleen als twee vrachtwagens elkaar willen passeren, maar ook bij een gewone auto. Ik heb al verschillende keren moeten achteruit rijden, omdat de vrachtwagen anders zijn bocht niet kon nemen. En dat terwijl er al andere wagens achter mij stonden. Dat zijn penibele situaties."

"Het moest snel gaan"

Bij het agentschap Wegen en Verkeer zijn ze zich bewust van de situatie. "De oude brug was in heel slechte staat en moest snel vervangen worden", zegt woordvoerder Jef Schoenmaekers. "Daarom moesten we binnen de beschikbare open ruimte blijven, want er was geen tijd voor langlopende onteigeningsprocedures. Bovendien moesten we ook een afgescheiden fiets- en wandelpad voorzien. Daardoor is de rijweg vrij smal uitgevallen."

De brug vormt de verbinding tussen de industriezone Baarle en het op- en afrittencomplex Drongen op de E40. "Het is een voorlopige oplossing", zegt Jef Schoenmaekers. "Er is een groter project in de maak waarbij het hele op- en afrittencomplex van Drongen heraangelegd wordt. Daar liggen nu 6 scenario's voor klaar, die pas volgend jaar worden afgeklopt. Het is nog niet duidelijk of deze brug dan blijft bestaan of dat zij een andere bestemming krijgt."

In afwachting heeft de wegbeheerder verkeersborden 'smalle doorgang' aangebracht. "Die staan er nu voor de bocht om de brug op te rijden en aan de bochten op de brug zelf. Daardoor weten de weggebruikers dat ze voorrang moeten geven op die smallere stroken", aldus nog Jef Schoenmaekers.

Verkeersveiligheid en bereikbaarheid van bedrijven in het gedrang

UNIZO maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid op de brug. "Vrachtwagens moeten uitwijken door op fietspaden te rijden en er ontstaan files", zegt Hannah Van Ootegem van Zelfstandigenorganisatie UNIZO. "Ook de bereikbaarheid van de bedrijven komt in het gedrang."

"We vragen dat er zo snel mogelijk overleg komt tussen de bedrijven en de bevoegde instanties om tot een goede en snelle oplossing te komen voor de situatie", zegt Van Ootegem.

Ook Scania Trucks in Drongen krijgt veel klachten van klanten. "We zijn de grootste vestiging van Vlaanderen", zegt Kenneth Oyen. "De brug is de enige toegangsweg naar het industrieterrein. Hier passeren vrachtwagens en bussen, soms lange combinaties. Klanten vertelden me al dat ze hun spiegels moesten dichtklappen of een stukje op het trottoir moesten rijden, om te kunnen passeren."

Bron: vrtnws.be

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet