Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

album van de week

classic album van de week

Radio 1 Sessies

kies24

NMBS schroeft ambitieuze plannen terug en wil uitbreiding treinaanbod uitstellen

wo 4 sep. - 10:00

De NMBS wil de tweede fase van haar vervoersplan uitstellen bij gebrek aan treinbestuurders en treinbegeleiders. Dat blijkt uit een interne nota van de NMBS die de redactie van VRT NWS heeft kunnen inkijken en die morgen wordt besproken op de raad van bestuur van de NMBS. Hoe lang dat uitstel moet duren, is niet duidelijk. In elk geval betekent een uitstel dat de spoorwegmaatschappij haar ambitieuze toekomstplannen terugschroeft die ze minder dan een jaar geleden zelf had aangekondigd.
Leuven station

Het vervoersplan 2023-2026 heeft tot doel het aantal treinkilometers over een periode van 3 jaar met 7,4 procent te laten stijgen. "Het meest ambitieuze vervoersplan ooit, dat volledig in lijn ligt met de groeiambities van het openbaredienstcontract 2023-2032", zei de NMBS daar zelf over in oktober vorig jaar.

Het was de bedoeling om het vervoersplan in 4 fases uit te rollen: een eerste fase die in december vorig jaar is ingevoerd, een tweede in december van dit jaar, een derde in juni 2025 en een vierde in december 2025.

De interne nota van de NMBS heeft het over een uitstel van de tweede fase, maar specifieert niet hoe lang dat uitstel moet duren. In elk geval zal het minstens een uitstel met 6 maanden zijn, want belangrijke wijzigingen aan de dienstregeling kunnen maar 2 keer per jaar gebeuren: in juni en in december.

Als reden voor het uitstel geeft de NMBS een gebrek aan productiemiddelen, begrijp te weinig treinbestuurders en treinbegeleiders.

De nota wordt vrijdag besproken door de raad van bestuur.

Uitstel door een gebrek aan productiemiddelen. Momenteel staan 189 vacatures open. Foto: Belga
© BELGA

Vooral treinen 's avonds en in het weekend getroffen

De spoorwegmaatschappij geeft een overzicht van de plannen die volgens haar moeten worden uitgesteld.  Het gaat vooral over een uitbreiding van het aantal treinen 's avonds en tijdens het weekend die er dus voorlopig niet zou komen:

  • Verhoging frequentie IC-trein Charleroi-Brussel tijdens het weekend komt er niet (van 1 naar 2 keer per uur).
  • Verhoging frequentie IC-trein Luik-Leuven-Brussel tijdens het weekend komt er niet (van 1 naar 2 keer per uur).
  • De IC-trein Antwerpen-Hasselt zou tijdens het weekend niet meer via Aarschot rijden, maar dat gaat dus niet door.
  • Verhoging frequentie S3-trein Brussel-Dendermonde tijdens het weekend komt er niet (van 1 naar 2 keer per uur).
  • S4-trein Aalst-Brussel Luxemburg zou niet in het weekend rijden.
  • Uitbreiding laatavondtreinen op zaterdagavond in Brussel komt er niet (15 treinen).
  • S33-trein Antwerpen-Herentals-Mol zou niet tijdens het weekend rijden.
  • Uitbreiding laatavondtreinen in Antwerpen op zaterdagavond komt er niet (7 treinen).
  • Verhoging frequentie S51-trein Eeklo-Gent-Oudenaarde-Ronse komt er niet (van elke 2 uur naar elk uur).
  • Verhoging frequentie S62 Charleroi-La Louvière-Charleroi komt er niet (van elke 2 uur naar elk uur).
  • Verhoging frequentie S63 Erquelinnes-Charleroi komt er niet (van elke 2 uur naar elk uur).
  • Verhoging frequentie L37 Hasselt-Mol komt er niet (van elke 2 uur naar elk uur).
  • Uitbreiding aanbod laatavondtreinen op vrijdag komt er niet (16 treinen op stadsnet Brussel en 9 treinen op stadsnet Antwerpen).
  • Verhoging frequentie op S6-lijn Enghien-Denderleeuw vanaf juni 2025 komt er niet.
  • Halfuurdienst op de lijn Aalst-Brussel-Louvain-la-Neuve en op de lijn Halle-Vilvoorde vanaf juni 2025 komt er niet.
  • Afgeschafte P-treinen heen en terug tussen Charleroi-Nijvel-Brussel-Schaarbeek en Dendermonde-Jette-Brussel komen niet terug.
  • S19-trein Brussels Airport-Charleroi wordt niet verlengd tot Châtelet.  

Groei van aantal reizigers in het gedrang?

"Het nieuwe vervoersplan van NMBS wil de groei van het aantal treinreizigers (+30 procent tegen 2032) stimuleren, zowel voor het woon-werksegment, woon-school als voor het vrijetijdssegment", meldde de NMBS nog in maart van dit jaar.

Ik vind dat een rare manier van openbare dienstverlening

— Peter Meukens (TreinTramBus)

Is die doelstelling nog realistisch als de plannen van de NMBS inderdaad worden teruggeschroefd? "Het is zeer de vraag hoe die groei zal worden gerealiseerd", zegt Peter Meukens van reizigersvereniging TreinTramBus (TTB).

"Als de NMBS haar zin krijgt, zal het treinaanbod in de week en het weekend niet worden geharmoniseerd. Dat is nochtans nodig."

TTB klaagt de manier aan waarop de NMBS te werk gaat. "Men doet dit in alle stilte zonder de betrokken gemeenten daarin te kennen", zegt Peter Meukens.

"Ik vind dat een rare manier van openbare dienstverlening." Hij klaagt ook aan dat het Raadgevend Comité van de Treinreizigers niet is geraadpleegd. "Nochtans bepaalt het openbaredienstcontract dat dit zo moet."

Bron: vrtnws.be en De Ochtend 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet