Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

album van de week

classic album van de week

Radio 1 Sessies

kies24

Afbeelding van het programma: De Ochtend

De Ochtend

Rammstein-frontman Till Lindemann speelt soloshow met label 18+ in Lotto Arena: "Een paar keer moeten wegkijken"

ma 11 dec. - 5:18

Rammstein-frontman Till Lindemann (60) heeft voor de eerste keer met zijn soloproject opgetreden in ons land. De Lotto Arena was in een mum van tijd uitverkocht, voor een show waar minderjarigen niet welkom zijn. Thomas Michiels, muzikant bij Psychonaut en presentator bij Studio Brussel was erbij. "Het was een zeer expliciete totaalperformance waarin Till duidelijk grenzen aftast, maar daar is niets mis mee."
Till Lindemann
© Stijn Verbruggen

Till Lindemann is sinds midden jaren 90 de frontman van Rammstein, maar daarnaast schrijft hij dichtbundels én maakt hij sinds 2013 solo muziek. Net als bij Rammstein is dat stevige metal, met Duitse teksten die weinig aan de verbeelding overlaten. Een stevige vleug seks en geweld zijn nooit ver weg, net als een laag humor. Lindemann heeft al solo opgetreden, maar nu zit België voor de eerste keer in zijn tourschema.

Opvallende regel bij die concerten: enkel volwassenen zijn welkom. "Zelfs begeleid zijn minderjarigen niet toegelaten. Dat heeft te maken met de inhoud van bepaalde video’s die getoond worden tijdens de show", verduidelijkte organisator Greenhouse Talent eerder op vraag van VRT NWS bij de aankondiging van het concert in de Lotto Arena.

Zo'n strikte leeftijdsbeperking is uitzonderlijk in ons land. Ter vergelijking: bij Rammsteinconcerten is in theorie iedereen vanaf 6 jaar welkom, onder begeleiding van een volwassene. Ook niet welkom op de shows van Lindemann trouwens: de pers. Daarom zijn er weinig tot geen beelden te vinden van de concerten.

Wat is er dan te zien?

Wat gebeurt er precies op het podium en welke expliciete beelden worden er dan getoond op de grote schermen? "De vraag is: wat heeft Till niét laten zien en horen in 1,5 uur tijd? Hij heeft ons een inkijk gegeven in zijn hoofd en lichaam, ook letterlijk", vat Thomas Michiels van Studio Brussel samen.

Michiels is muzikant bij de band Psychonaut en presenteert de podcast 'Zware klap' over stevige gitaarmuziek. "Het leeftijdslabel "18+" is zeker terecht: deze show is niet voor kinderogen. Je kan dit onmogelijk brengen op een festival voor een jonger publiek. Maar met de waarschuwing en de leeftijdsbeperking erbij is er absoluut niets mis mee. Bij Lindemann weet een volwassen publiek ongeveer wat te verwachten."

Ik heb zelf enkele keren moeten wegkijken

— Thomas Michiels (Studio Brussel), presenteert de podcast 'Zware klap' rond zware gitaarmuziek

"Vooral de visuals op de schermen zijn erg expliciet. Ik heb zelf enkele keren moeten wegkijken. Al tijdens het eerste nummer kregen we beelden te zien van de maag en slokdarm van Lindemann. Zijn meest recente soloalbum heet "Zunge" (tong, red.) en rond dat lichaamsdeel gebeurde veel. Lindemann toonde hoe zijn mond werd dichtgenaaid: dat heeft hij effectief laten doen, onder lokale verdoving. De dominante kleur op het podium was trouwens rood, wat ook iets zegt over de sfeer."

"Bij elk nummer werd het iets zotter en explicieter. In die mate dat je na een tijdje dacht "wat komt er nog?". We hebben veel naakt gezien, seksuele handelingen, bandleden die op elkaar urineren, vrouwen die gewelddadig worden aangepakt. Allemaal agressieve dingen. Maar: als je dit als grote Till Lindemann-fan al vaker gezien hebt, kan ik me voorstellen dat de boodschap anders overkomt. Het publiek genoot er zichtbaar van."

"In de categorie 'dieren' werden eerst door Lindemann zelf en daarna via een kanon vissen in het publiek gegooid. Niet meteen een aandenken aan een concert dat je wil inkaderen, al werden de vissen met plezier opgevangen. De laatste vis stak Lindemann in zijn mond, om er nadien mee te headbangen. Op de schermen werd ook een slak getoond, en een paling die door Lindemann de kop werd afgebeten."

Je krijgt een inkijk in het hoofd van Till Lindemann: het is meer dan een vettig totaalspektakel

— Thomas Michiels (Studio Brussel), presenteert de podcast 'Zware klap' rond zware gitaarmuziek

Michiels benadrukt dat de show voor hem - ondanks de expliciete inhoud - meer is dan "een vettig totaalspektakel". "Till Lindemann geeft 1,5 uur lang een inkijk in wie hij is, door grenzen af te tasten. Hij zet een kunstzinnige en alternatieve totaalperformance neer met veel overgave waarvan hij hoopt dat mensen het appreciëren. Dat blijkt uit zijn formele eindgroet en de vele korte dankwoorden tussendoor. Het gaat verder dan platte porno of iets pervers."

Véél Rammsteinfans in België (en Nederland)

Wat opvalt bij deze tournee: de shows van Lindemann in zijn thuisland Duitsland verkopen vlot uit, maar in het buitenland loopt het moeilijker. Grote uitzondering: het concert in de Lotto Arena. Dat was kort na de start van de ticketverkoop al uitverkocht. Er is zelfs een wachtlijst geopend. Gaandeweg is ook de show in Rotterdam volgende week volzet geraakt. Met zijn band Rammstein speelt Lindemann komende zomer trouwens al voor het derde jaar op rij in ons land.

"Heel wat Rammsteinfans volgen ook wat Lindemann solo doet. Ik heb veel Rammsteinmerchandising gezien in het publiek. Ik hoorde ook concertgangers uit Nederland en Duitsland. In die landen doet Rammstein het enorm goed. Ze zijn een unieke band, die de grenzen opzoekt en daarmee een trouw publiek aanspreekt. En in de Lage Landen is in slecht Duits meezingen zeker een extra entertainmentfactor."

Geen protest aan de Lotto Arena

Lindemann is ondanks zijn grote populariteit geen onbesproken figuur. Na verschillende getuigenissen van vrouwelijke Rammsteinfans over seksueel grensoverschrijdend gedrag op afterparties na concerten werd een onderzoek geopend. Het Duitse openbaar ministerie heeft dat strafrechtelijk onderzoek afgelopen zomer afgesloten door een gebrek aan bewijs. 

Resultaat is wel dat er sindsdien bij concerten van Rammstein of Lindemann vooraf vaak geprotesteerd wordt aan de concertarena in kwestie. Aan de Lotto Arena was dat niet het geval, zegt Michiels. 

"Tekenen van protest waren er niet te zien. Tijdens een ererondje van Lindemann door de zaal, op een rode pauselijke koets, is een concertganger op iemands schouders gekropen om een bordje met een boodschap te kunnen tonen aan hem."

"Lindemann zelf heeft niet meer verwezen naar de beschuldigingen. Zijn bindteksten waren kort en bondig. Hij toonde vooral zijn dankbaarheid, ook op het einde in een serene buiging met zijn band. Lindemann wil vooral de muziek en de totaalperformance voor zichzelf laten spreken. Het moet gezegd: het geluid was kwalitatief erg goed. Maar moet ik bekomen van wat ik gezien heb? Dat ook."

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet