Bij Debecker
"Schoolomgevingen maak je alleen maar veiliger door duidelijke keuzes te maken"
wo 10 okt. - 1:26
“Ik durf mijn kinderen niet meer met de fiets naar school te laten gaan, of zelfs te brengen”, schreef Christophe Neixkens op jijkiest.be. Hij heeft twee kinderen van 8 en 10 jaar. “De straten zijn te smal, er zijn geen fietspaden, en er rijdt voortdurend zwaar verkeer. Het is veel te gevaarlijk.” Daarom rijdt Christophe met zijn wagen tot aan de schoolpoort.
Geert Vercruysse van studiebureau Vectris bevestigt dat schoolomgevingen vaak problematisch ingericht zijn. “Druk verkeer voor de schoolpoort, te smalle straten en het gebrek aan veilige fietsroutes zijn bekende problemen.”
“Om die problemen op te lossen moeten er duidelijke keuzes gemaakt worden. Er moet gedacht worden over éénrichtingsstraten, autoluwe straten, circulatieplannen, het aanleggen van fietspaden.”
We moeten af van het idee dat we overal met de auto voor de deur kunnen rijden. De auto weghouden van bepaalde plaatsen, denk aan schoolpoorten, zorgt voor meer verkeersveiligheid.
Met een kindvriendelijke bril naar schoolomgevingen kijken
Hoogstraten toont dat je met relatief kleine ingrepen toch veel kan doen. “Door de schoolstraat op voor en na schooltijd autovrij te maken creëer je een veilige schoolomgeving.”
Judith Schrijvers (ambtenaar duurzame ontwikkeling en platteland in Hoogstraten) werkte mee aan de autovrije schoolstraten. “We bekeken met een frisse, kindvriendelijke bril de omgeving rond de acht basisscholen in Hoogstraten. We kiezen voor meer bewegingsvrijheid voor de kinderen, ruimte om veilig te fietsen en te stappen. We merken dat onze maatregelen een positieve impact hebben en dat de meeste mensen tevreden zijn.”
Slechte fietsinfrastructuur belangrijkste reden om kind niet met de fiets naar school te sturen
Uit een poll die online stond op radio1.be blijkt dat 46% van de deelnemers zijn kind niet met de fiets naar school durft te sturen. Slechte fietsinfrastructuur en het rijgedrag van automobilisten zijn de belangrijkste redenen. “Er moet echt werk gemaakt worden van meer en een betere fietsinfrastructuur”, besluit Geert Vercruysse.