Nieuwe Feiten
Schrijven doet beter onthouden dan typen
ma 28 sep. - 9:01

‘The pen is mightier than the keyboard’ werd al gezegd in onderzoek uit 2014. Een nieuwe Noorse studie bevestigt dat, al heeft men het onderzoek wat anders aangepakt. “Men keek naar het brein via een EEG” vertelt pedagoog Pedro De Bruyckere in ‘Nieuwe Feiten’. “Als je iets opschrijft of iets tekent, dan gaan vooral die regio’s in je brein opkleuren die met memoriseren te maken. Als je tikt op de computer gebeurt dat niet.” Met andere woorden: “De handbeweging helpt bij het onthouden.”
Iemand die schrijft, heeft wat meer moeite nodig, verklaart De Bruyckere. Je kan niet alles gaan opschrijven, en je moet dus selecteren. “En selecteren is nadenken.”
Studietip: teken het!
Tekenen blijkt ook een handig trucje om iets te onthouden. “Dat is iets dat we vanuit de cognitieve psychologie al heel lang weten” zegt De Bruyckere. “Als je bijvoorbeeld een combinatie maakt van iets tekenen én iets schrijven – we noemen dat dual coding – ga je meer onthouden. Dat is ook een tip die we al een aantal jaar geven aan studenten.”
“De theorie zegt dat we twee kanalen hebben voor ons werkgeheugen: een kanaal voor beelden en een kanaal voor woorden. Gebruik je beide kanalen, dan is er een veel grotere kans dat iets in ons langetermijngeheugen komt.” Al moet je wel opletten voor ‘overbelasting’: dat kan bijvoorbeeld door te veel details op te schrijven.
Laptop mijden?
Betekent dit alles ook dat we de laptop moeten mijden in het onderwijs? “Nee, het gaat er gewoon over wanneer je wat inzet” zegt De Bruyckere. Zo raadt hij zijn studenten aan om tijdens de les notities op papier te maken. “Maar bij interactieve oefeningen, kan technologie wel helpen. Net zoals samenwerken ‘over’ een computer. Denk bijvoorbeeld aan online overleg.”