De Wereld Vandaag
Sensoa start gerichte campagne tegen het apenpokkenvirus in homosekshoreca
do 28 jul. - 5:24
Sensoa heeft het campagnebeeld van de nieuwe preventiecampagne tegen het apenpokkenvirus gepubliceerd op Twitter. Het beeld toont twee groene augurken en daarnaast "+ 38 graden" omcirkeld.
"Het is een beeld dat we geleend hebben van een Portugese preventieorganisatie. Het beeld verwijst met een knipoog naar mannelijke geslachtsdelen waar allerlei blaasjes opstaan. Het is een in het oog springend beeld dat onmiddellijk de aandacht trekt. De "+38 graden" verwijst naar de lichaamstemperatuur", legt Boris Cruyssaert van Sensoa uit.
Apenpokken?
Het apenpokkenvirus circuleert vaker in West- en Centraal-Afrika, maar dook begin mei ook in verschillende andere landen op. Het virus veroorzaakt koorts en typische huidletsels, vergelijkbaar met waterpokken. De letsels kunnen overal op het lichaam voorkomen. De meeste gevallen zijn mild en veroorzaken zelden ernstige ziekte bij gezonde volwassenen. De symptomen verdwijnen gewoonlijk spontaan binnen de 2 tot 4 weken.
Koorts en blaasjes
Het campagnebeeld toont de twee symptomen die kunnen optreden bij een besmetting van het apenpokkenvirus. "Ofwel kan je blaasjes of letsels hebben in de buurt van of op de geslachtsdelen. Daarnaast kan je gewoon koorts maken en geen blaasjes of letsels hebben", legt Cruyssaert uit.
Sensoa heeft beslist om enkel campagne te voeren in de homosekshoreca. "Het is zo dat de apenpokkenepidemie zich vooral voordoet bij homomannen met vaak wisselende seksuele contacten. We willen die mensen bereiken met de campagne. Vorige week zijn we begonnen met het verspreiden van affiches en kleine kaartjes, zowel in het Nederlands en het Engels. Die worden verspreid in homosekshoreca. Dat zijn horecazaken of sauna’s waar homomannen seks kunnen hebben."
Mocht blijken dat de apenpokkenepidemie zich uitbreidt, zal Sensoa de communicatiestrategie aanpassen.
Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'