Sneller donker betekent meer verkeersrisico's: aantal ernstige ongevallen met voetgangers stijgt fors in november
vr 25 okt. - 4:50
Dit weekend schakelen we over van zomer- naar wintertijd. Het wordt dan een uur vroeger donker. Die donkere wintermaanden brengen extra verkeersrisico's met zich mee.
Na de overgang stijgt het aantal ongevallen met voetgangers in de avondspits met 35 procent. Het aantal zwaargewonden en doden stijgt bij voetgangers zelfs met 77 procent in die periode. In oktober, voor we overschakelen naar wintertijd, stelt Vias 110 doden en zwaargewonden per 1.000 ongevallen vast. In november zijn dat er al 144.
Vias kon dat berekenen door de cijfers van oktober en november te vergelijken tussen 2013 en 2023.
"Zien en gezien worden"
De toename in ongevallen heeft alles te maken met de verminderde zichtbaarheid. "De impactsnelheid bij ongevallen is bijvoorbeeld veel hoger: bestuurders merken de voetgangers niet tijdig op en remmen daardoor later of helemaal niet", zegt Stef Willems van Vias.
Daarnaast verlopen trajecten in de avondspits, tussen 16 uur en 19 uur, nu in het donker. Vooral wanneer voetgangers oversteken, worden ze vaak niet opgemerkt door bestuurders.
"Voetgangers dragen dus best geen donkere kledij, want in het verkeer is het zien en gezien worden", zegt Willems. Daarom is het belangrijk dat voetgangers een fluovest dragen of op een andere manier zichtbaar zijn, met reflecterende kledij of een lichtje.
Onzichtbare fietsers
Dat geldt uiteraard ook voor fietsers. Uit cijfers van verzekeraar AG Insurance blijkt namelijk dat een kwart van de fietsers al in een gevaarlijke situatie terechtkwam door zonder fietslicht te rijden. Vooral studenten wagen zich wel eens zonder verlichting op de weg.
Nochtans is er genoeg reden om dat wel te doen: 1 op de 5 verkeersdoden vorig jaar was een fietser. Dat aantal is de laatste jaren opnieuw gestegen.
De verantwoordelijkheid ligt niet enkel bij de voetgangers en fietsers zelf. "We roepen ook bestuurders op om extra waakzaam te zijn, zich niet te laten afleiden door bijvoorbeeld de smartphone en zeker af te remmen bij oversteekplaatsen", zegt Willems.
Bron: vrtnws.be en De Wereld Vandaag