Steeds meer leerlingen volgen thuis les via Bednet door psychische problemen: "Op school komen alle prikkels te hard binnen"
Vandaag 5:46
Febe is 18 en zit in het zesde middelbaar. Al sinds het vijfde leerjaar gebruikt ze Bednet. Door haar autismespectrumstoornis is voltijds naar school gaan niet haalbaar, vertelt ze. "Op school voel ik me uit mijn comfortzone. Er zijn geluiden op de gang, geluiden van de leerlingen. Door al die prikkels word ik snel moe. Ik kan dan minder opletten en raak uitgeput en oververmoeid."
Snelst groeiende groep
Het aantal leerlingen dat zoals Febe les volgt via Bednet vanwege een psychische aandoening is in 5 jaar tijd verdrievoudigd. Het zijn naast leerlingen met een autismespectrumstoornis ook jongeren met bijvoorbeeld angst-, eet- of stemmingsstoornissen, of gedragsproblemen. De groep groeide van 198 leerlingen in 2018 naar 675 leerlingen in 2023. Het is daarmee de snelst groeiende groep Bednet-gebruikers.
In het secundair onderwijs zijn psychische problemen voor het eerst in 20 jaar zelfs de belangrijkste reden waarom Bednet gebruikt wordt. "Er zijn meer jongeren met een psychische kwetsbaarheid", zegt voorzitter Kathy Lindekens. "Maar de stijging is ook deels te verklaren doordat Bednet bij de vereniging van kinderpsychiaters actief heeft opgeroepen om patiënten door te verwijzen naar Bednet."
"Gered door Bednet"
Contact met leeftijdsgenoten is voor alle zieke leerlingen belangrijk, maar bij kinderen en jongeren met mentale problemen is het soms een extra uitdaging, omdat ze geen contact willen of aankunnen, zegt Kathy Lindekens.
"Bednet probeert er dan te zijn op het moment dat er toch enig contact mogelijk is. Soms helpt het voor jongeren die in opname zijn gegaan om het schoolse leven stap voor stap weer op te bouwen, en Bednet volgt de hele tijd de noden van het kind."
20 jaar Bednet
De vzw Bednet is opgericht in 2004, op initiatief van onder meer Kathy Lindekens. De zoektocht naar een geschikte technologie en financiering liep in het begin erg moeizaam. In 2007 konden uiteindelijk de eerste leerlingen geholpen worden.
De grootste doorbraak kwam er volgens Kathy Lindekens in 2014. Toen werd er in het Vlaams Parlement een amendement goedgekeurd waardoor synchroon internetonderwijs een recht werd voor elk kind. Bednet werd door de overheid aangesteld om dat te organiseren.
Sinds 2015 krijgt Bednet elk jaar extra aandacht dankzij Pyjamadag, een actie in samenwerking met Ketnet en MNM. Op die dag wordt opgeroepen om in pyjama naar school te gaan uit solidariteit met leerlingen die ziek thuis zitten.
Bednet heeft intussen in totaal meer dan 7.000 kinderen en jongeren ondersteund. Het aantal Bednetters steeg van 31 in 2007 tot 1.477 in 2023. Voor 2024 telt de organisatie nu al een recordaantal van 1.734 leerlingen. 41 procent van alle scholen in Vlaanderen en Brussel heeft intussen gebruik gemaakt van Bednet.
Voor Febe werkt het op dit moment het best wanneer ze 2 dagen per week les volgt via Bednet en 3 dagen naar school gaat. Tijdens haar Bednet-dagen maakt ze volop gebruik van de momenten waarop ze tot rust kan komen: "Thuis kan ik tijdens de pauzes even in mijn cocon kruipen om mijn batterijen op te laden. Na de pauze kan ik er dan weer tegenaan gaan."
Febe is blij dat ze op die manier haar middelbaar kan afmaken. “Zo kan ik toch mijn diploma halen. Bednet is echt mijn redding,” lacht ze. En volgend jaar in het hoger onderwijs? Dat ziet ze wel zitten, vertelt ze. “Het is natuurlijk spannend. Maar anders dan in het secundair hoef je er niet alle lessen verplicht bij te wonen.”
Bron: vrtnws.be en De Ochtend