Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De Wereld Vandaag

Tekort aan leraars, maar ook veel leraars op zoek naar werk: hoe is zoiets mogelijk?

do 22 aug. - 2:07

Het tekort aan leerkrachten wordt steeds groter - dat blijkt ook uit de cijfers - maar anderzijds weten veel beginnende leerkrachten vandaag nog altijd niet of en waar ze aan de slag kunnen. Er is dus sprake van een soort mismatch. Aan de oplossing wordt gewerkt, maar zoals vaak vraagt zoiets tijd.
Leeg klaslokaal

Uit cijfers van de VDAB blijkt dat het aantal vacatures in het onderwijs de afgelopen jaren fors is toegenomen: in het secundair onderwijs van 5.140 in 2013 naar 11.113 in 2018, in het kleuteronderwijs en lager onderwijs van 3.419 in 2013 naar 5.353 in 2018. Daarbij dient wel worden opgemerkt dat 2013 nog een crisisjaar was, waarbij een job bij de overheid vaak interessant is, terwijl de economie in 2018 in volle bloei was, en dan is de privésector meestal interessanter als werkgever. De VDAB noemt leerkracht in het secundair onderwijs zelfs een knelpuntberoep.

"De tekorten verschillen vaak van regio tot regio en er zijn ook echte knelpuntvakken", zegt onze onderwijsexpert Brigitte Vermeersch in "De wereld vandaag".  Ze heeft het dan over vakken als Frans, wiskunde en praktijkvakken.

"In Antwerpen of Brussel bijvoorbeeld schreeuwt men om leerkrachten basisonderwijs", zegt Vermeersch. "De stad Antwerpen heeft bijvoorbeeld geprobeerd om werkloze leerkrachten uit Nederland of uit de Kempen te lokken, maar dat lukt moeilijk."

Daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. "De files om de stad in te raken en het openbaar vervoer dat niet echt een alternatief is als je veel lesmateriaal moet meesleuren, zoals kleuterleidsters en leerkrachten lager onderwijs doen. Ook de diversiteit in de stad schrikt sommige leerkrachten af."

Toch is het beroep van leraar niet altijd even aantrekkelijk, zeker niet voor beginnende leerkrachten. Pauline Moens is kleuterleidster en heeft één jaar in een lerarenplatform gewerkt. "Dan vervang je leerkrachten die ziek of afwezig zijn in één scholengroep", legt ze uit in "De wereld vandaag". Juist omdat ze in verschillende scholen voor de klas moest staan, vond ze dat ze veel dingen miste. "Je kan niet overal tegelijk zijn en je bent overal een beetje een buitenbeentje. Je moet je telkens weer aanpassen." Een tweede jaar in zo'n lerarenplatform is volgens haar geen evidentie.

"Ik zie mij die job heel lang doen als ik vastbenoemd raak", zegt Pauline Moens. Dat is wellicht net het moeilijkste, met alle gevolgen van dien op het vlak van werkzekerheid. "Ik weet niet of ik volgende maand een inkomen zal hebben", zegt ze. "Als ik binnen drie jaar nog geen vaste job heb, weet ik niet of ik dit kan blijven volhouden."

Beluister het gesprek met Pauline Moens in "De wereld vandaag":

"Er is al jaren sprake van een loopbaanpact dat de job van leerkracht weer aantrekkelijk moet maken, maar die maatregelen kosten geld", zegt Brigitte Vermeersch. Hoe dan ook is dat loopbaanpact er tot op vandaag nog altijd niet. "Wel heeft minister van Onderwijs Hilde Crevits met de sociale partners een nieuwe cao afgesloten met een aantal maatregelen, zoals de oprichting van de lerarenplatforms die beginnende leerkrachten een jaar werkzekerheid moeten geven", aldus Vermeersch.

De vakbonden zijn blij met die cao, maar het mag best iets meer zijn. "De socialistische onderwijsbond pleit voor een concreet en duidelijk stappenplan met daarin kleinere klassen, het aanpakken van wat ze de absurde administratie noemen en ook werkbaar werk."

Beluister ook het gesprek met Brigitte Vermeersch in "De wereld vandaag":

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet