Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

album van de week

classic album van de week

Radio 1 Sessies

kies24

De Wereld Vandaag

Tesla wil auto's produceren die nooit meer op onderhoud moeten: hoe realistisch is dat?

di 2 apr. - 4:25

Autobouwer Tesla heeft een vacature online gezet waarin ze op zoek gaan naar een manager voor hun "zero service"-project. De jobomschrijving is duidelijk: de persoon in kwestie moet samen met zijn team op zoek naar manieren om ervoor te zorgen dat de wagens van Tesla geen nood meer hebben aan een onderhoud in de garage. Maar hoe haalbaar is dat plan?
tesla

"De beste service is geen service". Dat is hoe oprichter Elon Musk de toekomst ziet. Het idee is om de auto's van Tesla te voorzien van zoveel mogelijk sensoren, die bij het minste probleem zelf alarm slaan. Op die manier moet je jouw wagen niet meer elk jaar helemaal binnenstebuiten laten keren door een garagist om zeker te zijn dat er niets mis is.

"Tesla werkt zelfs aan software waarmee ze van op afstand technische problemen zullen kunnen oplossen. Als er een lampje gaat branden, zal je voor sommige herstellingen dus niet meer naar de garage moeten gaan". Dat vertelde docent autotechnologie Bastiaan Reymer (Thomas More) in De Wereld Vandaag.

Atypische autobouwer

Volgens Reymer is het ook niet toevallig dat net Tesla hier zo sterk op inzet. "Tesla is eigenlijk meer een softwarebedrijf dan een autobouwer. Zo worden updates nu al automatisch doorgevoerd via de internetverbinding van de wagens, zonder dat de consument daarvoor nog in de garage moet passeren." Dat gebeurt trouwens ook al langer bij andere automerken.

Tesla is ook het enige automerk dat de volledige keten zelf in handen houdt. "De meeste automerken werken met concessiehouders die de toestemming krijgen om de verkoop en het onderhoud van de wagens te verzorgen. Maar Tesla doet dat allemaal zelf. Dat verklaart ook waarom ze dat onderhoud graag zoveel mogelijk willen optimaliseren."

Hoe realistisch is "zero service"?

Is het dan echt denkbaar dat we ooit niet meer naar de garage zullen moeten gaan? "Dat lijkt me onhaalbaar", nuanceert Reymer. "Als er iets mis is met de banden of de remmen, of als je een ongeval hebt gehad, zal je nog altijd moeten langsgaan voor een reparatie."

Al zal de rol van de garagist in de toekomst sowieso veranderen door de opkomst van elektrische wagens. Die hebben namelijk minder onderhoud nodig dan reguliere auto's, omdat in een batterij minder loszittende onderdelen zitten die kunnen gaan slijten dan in een klassieke verbrandingsmotor. En er is ook geen olie meer die je moet controleren. 

"Dat wil uiteraard niet zeggen dat er geen garagist meer nodig zal zijn. Er duiken in die elektrische wagens geregeld problemen op die de computer niet opgelost krijgt. Dat betekent wel dat je in de toekomst veel meer hooggeschoolde garagisten nodig zal hebben, die goed overweg kunnen met die complexe technologie."

'Zero service' zoals Elon Musk voor ogen houdt, lijkt dus niet haalbaar. "De richting die Tesla uit wil, is wel duidelijk", besluit Reymer. "Ze werken nu al met mobiele teams die ter plaatse sommige reparaties kunnen uitvoeren. Het is duidelijk dat ze de klassieke onderhoudsbeurt in de garage volledig aan het herdenken zijn." 

Bron: vrtnws.be en De Wereld Vandaag

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet