Nieuwe Feiten
Van plooirokken tot mantelpakjes: met 'corpcore' is kantoorkleding is weer helemaal in
Vandaag 1:35
Heb jij al gehoord van 'corpcore'? De term is een samentrekking van 'corporate' en 'core'. Dat eerste deel verwijst naar het Engelse woord voor 'zakelijk'. 'Core' wordt dan weer vaak achter een woord geplakt om aan te duiden dat het om een trend gaat, zeker bij (micro)trends op TikTok.
Die nieuwe trend in kwestie? 'Ouderwetse' kantoorkleding. Die wordt ook wel eens benoemd met de termen 'office siren' (‘kantoorsirene', red.) of 'office core'.
Bekijk: op TikTok leeft 'corpcore' volop
Dat staat in schril contrast met de 'gorpcore'-trend, waar buitenkleding centraal staat en bergschoenen, bodywarmers en fleecevesten de hoofdrol spelen.
'Ja' tegen de plooirok
"Broekpakken zijn al een paar jaar terug, maar nu is er een terugkeer van de mantelpakken die vroeger veel op kantoor werden gedragen", bevestigt modejournalist Stefanie Bottelier in 'Nieuwe feiten'. "Corpcore is tuttig, maar dan wel cool tuttig." Daarbij mogen stoere, hoekige silhouetten niet ontbreken.
Ook plooirokken, vaak tot over de knie, spencers, een bril, krijtstrepen, bloezen met een strik (ook wel 'pussy bow bloezen' genoemd), en zelfs schouderstukken horen bij die "carrièrevrouwlook". Al betekent dat geenszins dat mannen niet aan de trend bij mogen meedoen, benadrukt Bottelier.
Ook bij de jonkies
“Het is in trek bij een hele nieuwe generatie die eigenlijk nog nooit met formele kleding te maken hebben gehad”, klinkt het enthousiast.
"De oudere generaties kennen dat nog wel, netjes gekleed en formeel naar kantoor gaan. Maar de laatste 15 jaar zie je een opmars van eerst 'casual friday', naar dan 'casual de hele week'", zegt Bottelier. “Mensen werken of van thuis in een hoodie, of gaan naar kantoor in een hoodie en sneakers."
Maar daar komt nu verandering in. Dat is misschien ook te danken aan het feit dat bedrijven werknemers aansporen wel naar kantoor te komen. "Die nieuwe generatie ontdekt nu de fun van zich netter kleden."
Lees verder onder de afbeelding.
Ook op de catwalk bij Dries Van Noten staan hoekige silhouetten centraal.
Maar de trend laat zich niet enkel voelen op de werkvloer. "Met die look gaan mensen niet enkel naar hun kantoorbaan." Er zijn heel wat streetstylefiguren zonder kantoorcarrière die zich wagen aan de trend. Ook op de catwalk, bij merken als Prada, Bottega Veneta en Dries Van Noten, zijn kantoorelementen terug te vinden.
Blijven hangen
Is die kantoorkleding slechts de zoveelste snelle (TikTok-)trend? Bottelier ziet er toch een duurzamere toekomst in. "Die terugkeer naar formelere kleding hebben we een tijdje niet gezien. Dat zijn mooie kledingstukken, het zou zonde zijn om dat weg te doen. Ik denk dat het een blijvende trend is."
'Ouderwetse' kantoorkleding is dus terug van weg geweest. En ze blijft waarschijnlijk nog een tijdje (in je kleerkast) hangen.
Bron: vrtnws.be en 'Nieuwe feiten'