De Ochtend
"Verwerking van noodoproepen is goed verlopen"
ma 11 mrt. - 7:24
Dat de storm lelijk heeft huisgehouden in Vlaanderen gisteren, is een understatement. "De schade is bijzonder groot", zegt ook minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V). Hij betuigt zijn medeleven aan de nabestaanden van het slachtoffer in Mol.
Gisteren was er sprake van lange wachttijden op het noodnummer 1722. De Oost-Vlaamse noodcentrale gaf aan dat het op drie uur even veel oproepen moest verwerken als anders op drie weken tijd.
Volgens De Crem is de verwerking van de noodoproepen "goed verlopen". "Een eerste schatting van de omvang duurt tussen de één en twee minuten", zegt De Crem. "De meeste oproepen waren op een periode van 2 uur 50 minuten behandeld, doorgegeven én naar ik heb vernomen ook in grote mate afgerond."
1722 en 112
De Crem is vooral tevreden over het onderscheid dat mensen maken tussen het nummer 1722, dat gisteren in samenspraak met het KMI na de middag werd opengesteld, en het nummer voor noodsituaties 112. "Het is een goede zaak dat mensen de weg vinden naar het nummer 1722 en de noodcentrale 112 niet overbelast was", klinkt het.
Tegelijk geeft de minister toe dat er nog werk is aan de bemanning van de noodcentrales. Die zijn nu voor 80 procent ingevuld. Om dat op te trekken, zijn per provincie 30 tot 33 nieuwe zogenoemde "calltakers" nodig, zegt De Crem. "Maar de aanwerving is niet gemakkelijk", zegt hij, "want ze hebben een speciaal statuut."
Rampenfonds
Of het rampenfonds kan worden aangesproken voor wie schade heeft geleden door de storm, daarover kan De Crem geen uitspraak doen. Het rampenfonds valt namelijk onder de bevoegdheid van de Vlaamse regering.
Beluister het integrale interview met Pieter De Crem (CD&V) in 'De Ochtend':
Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'