Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

Vormen laadpalen in ondergrondse parkings een brandgevaar?

do 13 jan. - 3:25

Er worden steeds vaker vragen gesteld over de installatie van laadpalen in ondergrondse garages van appartementsgebouwen. Dat zegt Stefaan Leliaert, bestuurder van De Syndic. Door de verplichte aanschaf van elektrische wagens vanaf 2029 zullen die vragen alleen maar toenemen. Bewoners maken zich vooral zorgen over de brandveiligheid. Niet volledig onterecht, vindt brandpreventiespecialist Tim Renders. “Idealiter staat een laadpaal tien meter van een woninggevel.”
Laapaal

Een elektrische auto aankopen, het is voorlopig niet voor iedereen weggelegd. Als de kostprijs geen struikelblok vormt, dan is het kunnen opladen van je wagen er misschien wel één. De installatie van laadpalen is niet overal even evident, zeker niet als je in een appartementsgebouw woont.

Stefaan Leliaert is bestuurder bij De Syndic en is verantwoordelijk voor het gebouwbeheer van appartementsblokken. Hij merkt dat het aantal vragen over laadpalen de laatste tweetal jaren is toegenomen. “Door corona kunnen we minder fysieke vergaderingen organiseren, wat communicatie en het nemen van beslissingen bemoeilijkt. Achter de schermen bereiden we ons wel voor zodat we binnenkort onze inwoners kunnen inlichten over valkuilen en moeilijkheden die zich mogelijk voordoen.”

“Laadpaal mag niet geweigerd worden”

Niet iedereen is te vinden voor de installatie van zulke laadpalen, en dus beginnen volgens Leliaert de discussies over het al dan niet toestaan ervan op gang te komen. “Wil je een laadpaal bij jouw ondergrondse parkeerplaats installeren, dan kan dat niet geweigerd worden. Dat staat in de wet op de mede-eigendom”, maakt Leliaert duidelijk.

Hij raadt echter aan om niet op eigen houtje aan de slag te gaan. “Wij stellen liever een gemeenschappelijke installatie voor zodat iedereen op termijn kan aansluiten. Is het niet onmiddellijk, dan eventueel in de toekomst.” Een gemeenschappelijke installatie kan er komen bij een tweederdemeerderheid. “Eén mede-eigenaar kan met andere woorden geen veto stellen.”Vermogen moet gevrijwaard blijven

Niet elk appartementsgebouw voldoet volgens Leliaert aan de voorwaarden om een installatie te plaatsen. “Daarom stellen wij voor dat er op voorhand een studie gebeurt. Het is belangrijk dat het elektrisch vermogen gevrijwaard blijft. Er komt een bepaald vermogen binnen vanaf de straat. Dat wordt verdeeld over de verschillende kelders. De netbeheerders hebben daarvoor een gelijktijdigheidscoëfficiënt berekend. Daarin gaan ze ervan uit dat niet iedereen op hetzelfde moment alle vermogen aanspreekt.”

Elektrische auto’s brengen daar verandering in: “Mensen komen ’s avonds thuis, pluggen hun auto in, en gaan ervan uit dat ’s ochtends hun wagen weer is opgeladen. Maar als al die auto’s ‘s avonds tegelijk stroom verbruiken, kan dat voor problemen zorgen.”

Algemene brandcentrale noodzakelijk

Daarnaast moet er ook met de veiligheid rekening worden gehouden. “Fireforum vzw, dat de overheid, brandweerdiensten, installateurs en verzekeringsmaatschappijen groepeert, tekent een protocol uit dat je best hanteert in een appartementsgebouw”, weet Leliaert. “Er doen over de veiligheid van elektrische wagens de wildste verhalen de ronde, maar als je met een erkende installateur werkt en de regels volgt, kan dat allemaal veilig gebeuren.”

“Het is inderdaad niet bewezen dat elektrische wagens een grotere kans hebben om vuur te vatten dan klassieke voertuigen”, zegt Tim Renders, voormalig brandweerman en nu brandpreventiespecialist. “Al moet ik wel toegeven dat de ervaring en de onderzoeken hieromtrent simpelweg te beperkt zijn.”

Nochtans behoort een batterijbrand wel degelijk tot de risico’s. Daarom is volgens Renders de aanwezigheid van een algemene brandcentrale noodzakelijk. “Daarmee kan je snel detecteren wanneer het brandt. Bepaalde laadpalen stoppen bovendien met het toedienen van stroom zodra de brandcentrale geactiveerd wordt.” Ook een keuring en nazicht van de elektrische installatie zijn volgens Renders onontbeerlijk. “Zéker wanneer je je auto met een gewone stekker oplaadt. Dat vraagt heel wat stroom.”

Brandende wagen onderdompelen in bak water

We kunnen misschien niet stellen dat er een op grotere kans op brand is bij elektrische auto’s, maar als ze branden, dan heeft dat volgens Renders wel een grotere impact. “Is de batterij betrokken in de brand, dan moet de wagen ondergedompeld worden in een bak water. Anders vat de batterij telkens opnieuw vlam.” Geen evidente onderneming als de auto zich in een ondergrondse garage bevindt. “Het is heel moeilijk om een brandend voertuig vanuit zo’n parking te takelen.”

Is het mogelijk, dan raadt Renders aan om een laadpaal minstens tien meter van een woninggevel te installeren. “Natuurlijk lukt dat niet overal. Naast een algemene brandcentrale, is daarom een degelijke brandwerende afscheiding tussen de ondergrondse garage en de rest van het gebouw erg voornaam. Dat moet een brand tot een uur kunnen tegenhouden.”

Beluister het gesprek met brandpreventiespecialist Tim Renders uit "De Wereld Vandaag"

Bron: vrtnws.be en De wereld vandaag

 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet