Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

kies24

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

Waarom de verkoop van Playmobil wegzakt (terwijl Lego populair blijft)

di 3 okt. - 10:00

Het gaat niet goed met Playmobil. Het Duitse moederbedrijf van de speelgoedfabrikant schrapt 700 banen door tegenvallende verkoopcijfers. Opvallend, want het lijkt concurrent Lego de laatste jaren net wel voor de wind te gaan. Vanwaar dat verschil? “Misschien is Playmobil wel het slachtoffer van hun eigen, mooie product.”
Playmobil
© Marcus Spiske (Unsplash)

Maar liefst 694 banen, waarvan 369 in Duitsland. Zoveel jobs besloot de Horst Brandstätter-groep uit Beieren, het moederbedrijf achter Playmobil, te schrappen. In totaal verdwijnt 17 procent van alle arbeidsplaatsen.

Die cijfers verbazen Vanessa De Geest, conservator van het Speelgoedmuseum in Mechelen. “We zien bij ons in de Playmobil-afdeling enkel heel enthousiaste mensen rondlopen”, zegt ze in 'De wereld vandaag'. “Het is jarenlang heel populair speelgoed geweest, dus ergens is het wel vreemd om dit te lezen.”

Playmobil zelf wijt de terugval aan de naweeën van de coronacrisis en de duurdere grondstoffen. Toch is het contrast met concurrent Lego Groep groot. Het marktaandeel van de Deense speelgoedgigant breidde de afgelopen jaren flink uit en ook het aantal winkels in China nam fors toe. Dat leidde vorig jaar tot een nettowinst van zo’n 1,85 miljard euro, een record. 

Harry Potter

Wat maakt dat Lego wel blijft groeien, terwijl Playmobil hapert? “Lego kan zich natuurlijk ook richten op een groter doelpubliek”, vertelt De Geest. “Het is niet alleen voor de allerkleinsten plezant: ook voor jongeren en volwassenen blijft het leuk om creatief mee aan de slag te gaan."

Die (iets) oudere doelgroepen zoekt Lego ook actief op.  De afgelopen jaren ging de fabrikant licenties aan met Disney en Warner Bros, zodat ze sets kon uitbrengen rond Harry Potter en Star Wars. De Geest: “Is Playmobil onvoldoende meegegaan met de tijd? Misschien, het is moeilijk daar uitspraken over te doen. Maar het klopt dat die thema’s bij hen minder aan bod komen. Ze zijn meer bij de oorspronkelijke speelgoedfiguur gebleven, zoals die door Hans Beck in 1974 is ontwikkeld.”

Playmobil slachtoffer van hun eigen, mooie product? "Het gaat gewoon niet stuk"

Volgend jaar bestaat Playmobil dus vijftig jaar. Maar hoe het er nu naar uitziet, lijkt die verjaardag geen gigantisch feest te worden. Dat kan ook samenhangen met hun eigen duurzaamheid, besluit De Geest. “Daar is de laatste jaren sterk op ingezet. Ze werken veel met gerecycleerde stukjes, onder andere met het Belgische bedrijf Coolrec, om zo stukjes uit koelkasten te recupereren. Misschien zijn ze wel slachtoffer van hun eigen, mooie product: Playmobil van veertig jaar geleden ziet er vandaag nog altijd goed uit. Het gaat gewoon niet stuk.” 

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet