Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Nieuwe Feiten

Waarom roltrappen altijd kapot zijn: de zaak Montgomery

wo 28 feb. - 1:22

Radio 2-presentator David Van Ooteghem heeft een grote belangstelling, zeg maar obsessie, voor de roltrap in het metrostation Montgomery in Brussel. Het ding is meermaals per maand defect, soms dagenlang.
Wat zou er met “de zieke Montgomery” aan de hand zijn?

“Het begon mij drie jaar geleden, in 2015, op te vallen hoe vaak die roltrap stuk is, hoe vaak die in onderhoud is, en hoe vaak die opnieuw stuk is na een onderhoud” zegt David Van Ooteghem in Nieuwe Feiten. Via Twitter houdt hij onder de hashtag #heteeuwigeonderhoud bij hoe erg het gesteld is.

(lees verder onder de tweet)

Van Ooteghem heeft ondertussen contact gehad met de MIVB en  kreeg als antwoord dat het onderhoud ongeveer 8 miljoen per jaar kost: de helft voor onderhoud en kleine reparaties en de andere helft voor investeringen. Ja, je leest het goed: 8 miljoen. “Misschien hebben ze het verkeerd begrepen” zegt Van Ooteghem.

Eergisteren was het trouwens een erg bijzondere dag voor de Montgomery-roltrap. Toen werkte hij wél, maar in de verkeerde richting:

(lees verder onder de tweet)

"Niet normaal"

Wat zou er met “de zieke Montgomery” aan de hand zijn? Nieuwe Feiten haalde roltrapexpert Robert Verstraeten erbij.  “De trappen zijn zeer oud” zegt hij. “Die moet je degelijk onderhouden. En het beste wat je kan doen is er een preventief onderhoudscontract tegen smijten."

“De meeste roltrappen zijn niet goed onderhouden, over langere termijn” zegt hij. En dan heeft hij het niet specifiek over de roltrappen in Brussel, maar over roltrappen in het algemeen. “Er zijn een aantal zaken die nooit preventief zijn vervangen. Maar als je een probleem niet oplost, komt er een tweede probleem en een derde. En uiteindelijk is het hopeloos.”

Verstraeten vindt de situatie in Montgomery alvast niet normaal.  Hij vermoedt dat het personeel niet voldoende werd opgeleid.

Wat zegt de MIVB?

Over naar MIVB dan maar.  “We houden cijfers bij van hoe vaak er aan bepaalde roltrappen gewerkt wordt ” reageert An Van Hamme, woordvoerder van de MIVB. “En over het hele metronet hebben we een beschikbaarheidsgraad van 96 procent. Natuurlijk, als je als reiziger voor een defecte roltrap komt te staan ben je niet geholpen met dat cijfer.”

Maar gaat er geen alarmbel branden als keer op keer dezelfde roltrap stuk is? “Heel wat roltrappen dateren van het begin van de bouw van de metro. De eigenaar van de Brusselse metrostations, Brussel mobiliteit, heeft een investeringsprogramma dat loopt over verschillende jaren om die roltrappen te vervangen, om dergelijke zaken te vermijden.”

“Het budget om nieuwe trappen aan te schaffen ligt helaas niet bij ons” besluit Van Hamme.  “Maar het herstel -en onderhoudsbudget ligt wel bij ons, en dat is die 8 miljoen waar David Van Ooteghem het over had. Uiteraard niet alleen voor Montgomery: het is het globale budget.”

Van Ooteghem kan leven met dit antwoord. Maar hij vindt het wel een jammere zaak voor mensen die minder mobiel zijn. “Er is geen vaste trap op die plaats.”

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet